שינה עריבה
שינה עריבהגוד נייט

שומרי מצוות קמים בכל בוקר לעבודת הבורא וצריכים לקחת בחשבון את השפעת השינה על התפקוד היום-יומי. בנוסף, חשוב להבין שכל תנוחת שינה מחייבת מזרן אחר. אז מה קורה לנו במהלך השינה ואיך בוחרים לפי זה את המזרן האידיאלי? קבלו את המדריך המלא

אדם בוגר שמעוניין לתפקד בצורה אופטימאלית צריך לישון 8 שעות בלילה. הכלל הזה תקף בכל ימי השבוע ואי אפשר להתחמק ממנו אפילו בשבתות ובימים טובים, כי שנת יום אינה תחליף לשנת לילה.

שנת יום נוגדת את השעון הביולוגי הפנימי והיא מיועדת במקרים ספציפיים רק להשלמת מידה מסוימת של החסך. כמו כן, חומרים ממריצים דוגמת קפאין מהווים פתרון חלקי וזמני לבעיית העייפות. השפעתם חולפת במהירות והם עלולים לגרום תופעות לוואי בלתי רצויות.

השינה חשובה לכולם וקריטית בעיקר לאלו בינינו שמקפידים לקום מוקדם לעבודת הבורא. הבעיה מתחילה בשינה לא איכותית, שאינה מעניקה לגוף את מה שהוא צריך. כמו כן, מחקר של אוניברסיטת בר אילן משנת תשע"ב חשף קשר בין שינה לבין בעיות רגשיות, קוגניטיביות והתנהגותיות בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

הכירו את שלבי השינה

עוד לפני שתגיעו לאולמות התצוגה כדי לבחור מזרן אורטופדי שישפר את איכות השינה שלכם, כדאי שתדעו ממה היא מורכבת. השלב הראשון של השינה הוא הירדמות ובו העפעפיים נסגרות והעיניים מתגלגלות. זה השלב היחיד שממנו אפשר להתעורר בקלות יחסית. השלב השני הוא של שינה לא עמוקה, בו אנו מבלים מעל 50% מהלילה. לאחר מכן מתחיל שלב הגלים האיטיים שבו ישנה פעילות גבוהה של המערכת החיסונית. השלב האחרון הוא "שנת חלום", בו כל אברי הגוף משותקים כי רק העיניים זזות והנשימה מתבצעת.

כל מחזור שינה נמשך שעה וחצי ובו אנחנו אמורים לעבור את כל שלבי השינה. מבחינה שכלית, תלמידי ישיבות יכולים להעיד על השפעה חיובית של השינה על זיכרון, חשיבה וביצוע פעולות מורכבות. השינה שומרת על מערכות הגוף בהקשר החיסוני וההורמונאלי וכמובן שתמיד עדיפה שנת לילה רצופה מאשר שינה מפוצלת.

נדודי שינה היא ההפרעה השכיחה ביותר באוכלוסייה הכללית של גברים ונשים, והיא מתבטאת בקושי להירדם, קושי בשימור השינה ויקיצת בוקר מוקדמת. מנגד, הפסקות נשימה שכיחות בעיקר בקרב גברים ומי שחווה מעל 10 הפסקות בשעה צריך לקבל טיפול.

כל תנוחת שינה והמזרן שלה

אנו מבלים בשינה מעל שליש מהחיים, אז אין פלא שכדאי להשקיע זמן לבחירת מזרנים טובים לבני המשפחה. רצוי להחליף מזרן כל 10-15 שנות שימוש ויש פתרונות שינה מיוחדים למי שסובל מבעיות רפואיות כמו נדודי שינה או הפסקות נשימה.

הנה למשל כמה מאפיינים בולטים של סוגי מזרנים פופולאריים:

א. מזרן ספוג – זהו מזרן עשוי פוליאוריטן שמגיע בדרגות קושי שונות. הוא מתאים לאנשים שלא סובלים מהזעה מוגברת ומיועד בעיקר לילדים. היתרון שלו הוא מחיר נמוך ועמידות גבוהה בהשוואה לפתרונות שינה בעלויות דומות.

ב. מזרן לטקס – הדור החדש של מזרנים עשוי גומי טבעי או סינתטי. מזרן לטקס הוא בדרך כלל קשה יחסית, קפיצי ומעניק תמיכה אחידה לכל אורך המשטח. הוא מתאים לאנשים שסובלים מכאבי גב ודרגת הקושי שלו גבוהה. מבחינת תנוחת שינה, מזרן לטקס מומלץ למי שישן על הצד כי הוא מפעיל לחץ שמגביר את התמיכה על עמוד השדרה.

ג. מזרן ויסקו – ספוג ויסקו אלסטי הוא למעשה פיתוח של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. המזרן מציע תמיכה אידיאלית על ידי רגישות לטמפרטורה ומסת גוף, הוא מפעיל נקודות לחץ מינימאליות בלבד ודוחה אלרגנים. ויסקו מתאים למי שישן רק על הגב או על הבטן, כי הוא מקשה על שינויי תנוחה והעברת משקל.

ד. מזרן קפיצים – המזרן הנפוץ ביותר הוא עדיין זה שמיוצר משורות קפיצים. הקפיצים הם סלילי פלדה מחושלת והם לא אוגרים חום ולחות. קפיצים איכותיים מסוגלים להחזיק מעמד זמן רב, אך דרגת הקושי נקבעת לפי קוטר הקפיצים, עובי חוטי הפלדה ומספר הקפיצים בתוך המזרן.

כל הנתונים האלה אמורים להיות מפורטים על ידי היצרן בתווית שצמודה למזרן. מזרני קפיצים מומלצים לאנשים בעלי עודף משקל, כי הם מעניקים תמיכה מצוינת ומאפשרים כניסה ויציאה קלה מהמיטה. מזרן לבעלי עודף משקל יכיל כ-400 קפיצים עבים, לעומת 680 קפיצים דקים במזרן רגיל בגודל סטנדרטי של 140*190 ס"מ.

מה הקשר בין שכבת הריפוד העליונה לבין איכות השינה שלכם?

סביר להניח שאת האינדיקציה הכי טובה למידת ההתאמה של המזרן לצרכים שלכם תקבלו לפי שכבת הריפוד העליונה. בהקשר הזה, ההמלצה היא לברר ממה עשוי הריפוד. השכבה העליונה יכולה למשל להיות מלטקס, חומר מילוי של כריות או ספוג עם "זיכרון", בעוד מתחת לפני השטח יש מערכת קפיצים.

גם לציפוי המזרן יש השפעה על נוחות ואיכות השינה שלכם. בד שעשוי תערובת של כותנה ופוליאסטר מעל השכבה הדקה של המזרן לא מספיק נושם ופחות מתאים למי שסובל מנדודי שינה, לעומת ציפוי מחומרים טבעיים שסופגים את הלחות ולא גורמים לגוף להתחמם באופן לא רצוי.

אדם בריא מסתובב 15-30 פעמים במשך הלילה ומומלץ לרכוש את המזרן הגדול ביותר מבחינת התקציב וגודלו של חדר השינה. בני זוג במגזר החרדי נהנים מהיתרון של מיטות נפרדות, היות והן מאפשרות התאמה סובייקטיבית של קושי וסוג המזרן לתנוחה המועדפת.

לסיכום, ילדים עד גיל ההתבגרות יכולים לישון על מזרן ספוג פשוט יחסית. בני נוער ומבוגרים שישנים על הצד יעדיפו מזרן לטקס, לעומת מי שישן על הגב ויאהב את הסגנון של מזרן ויסקו. מזרני קפיצים מתאימים לכולם אך כדאי לבחור אותם בהתאם למשקל הגוף.