חיילי מילואים בתרגיל. תמונת ארכיוןגיל
חיילי מילואים בתרגיל. תמונת ארכיוןגילצילום: דובר צה"ל

אלפי חיילי מילואים פנו בעצומת ענק לרמטכ"ל גדי איזנקוט בבקשה להשליט סדר בדרום ולמנוע גניבת ציוד לחימה ונשקים מבסיסים בדרום הארץ.

לטענת יוזמי העצומה, תופעות אלה קורות מידי יום ביומו ומסכנות את שלום החיילים ואת שלום אזרחי ישראל.

העצומה היא פרי יוזמתו של רס"ל (מיל.) אלון מליק, חייל מילואים שחזר מאימון בחודש שעבר בבסיס צאלים שבדרום, נפוצה בין יחידות המילואים השונות ועוררה סערה גדולה, שכן, אין חייל מילואים שאינו נחשף לתופעה זו.

על העצומה חתמו למעלה מאלפיים לוחמים וקצינים במילואים. ביניהם ניתן למצוא גם עשרות בעלי דרגות בכירות- מפקדי גדודים, סגני אלופים ואלופי משנה.

בעצומה נכתב לרמטכ"ל, "אנו, אלפי חיילים וקצינים במילואים בשירות פעיל, פונים אליך בבקשה לעצור תופעה מסוכנת, מקוממת ומביישת של גניבות ציוד משטחי האימונים בדרום הארץ תוך סיכון ממשי לביטחון מדינת ישראל. בשנים האחרונות מתעצמת התופעה של גניבות על ידי בני הפזורה הבדואית מבסיסי צה"ל ומשטחי האימונים המקיפים אותם. כמעט בכל שבוע, ולעיתים אף על בסיס יומי-יומי, מגיעים הגנבים רכובים על טרקטורונים לשטחים בהם מתקיימים אימונים ובוזזים מכל הבא ליד: אפודים, משקפות, אמצעי ראיית לילה, מפות רגישות וציוד לחימה לרוב, ציוד אשר בהמשך נמכר לגורמים עוינים ומשמש לפגיעה בחיילים ובאזרחי ישראל".

עוד כתבו אלפי המילואימניקים, "לא רחוק היום בו אחד מחברי כנופיות הגנבים לא יסתפק עוד בגניבת ציוד אישי וציוד לחימה ויחליט לקחת צעד אחד קדימה חלילה, ולגבות קרבנות בנפש מהחיילים המתאמנים ו/או מאזרחי המדינה. אנחנו, משרתי המילואים הנמצאים תמיד בכל מקום שצה"ל מבקש שנגיע אליו, אשר נכונים בכל עת לעצור את שגרת חיינו לטובת אימונים צבאיים ולטובת הגנה על עם ישראל ועל מדינת ישראל, מבקשים ממך, כראש המטה הכללי, להפיק את הלקחים הדרושים על מנת לספק את התשתית הראויה להגנה על חיילי צה"ל באשר הם, בין אם מדובר בשינוי נהלי הפעלת הכוח כנגד הכנופיות ובין במציאת פתרונות להרחקתם הגורפת משטחי האימונים."

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו נענתה להצטרף למחאת המילואימניקים אמר, "אנו עדים להתעצמותה המדאיגה של תופעה בה ציוד רב נגנב מבסיסי צה"ל ומשטחי האימונים בדרום לאור היום בעוד צה"ל בוחר להימנע מהתמודדות עם הבעיה. אנו קוראים לרמטכ"ל ולראשי הצבא לשנות את מדיניותם בנושא ולפעול לשינוי הנהלים באופן דחוף. בנוסף יש לתת כלים מתאימים בידי החיילים בכדי למנוע את הישנות מקרים חמורים אלה".

פלג הדגיש, "דרום הארץ הפך להיות מערב פרוע ויש להפסיק לאלתר את החגיגה המשתוללת. תנועת "אם תרצו" תמשיך לפעול לחיזוק ולשמירה על חיילי צה"ל בכל הכלים העומדים לרשותה".

יוזם מחאת המילואימניקים, אלון מליק, אמר "אנו לוחמי המילואים אשר עוצרים את מהלך חיינו כאזרחים ומתגייסים בכל פעם שאנו נקראים לדגל, מוצאים עצמנו חסרי אונים נוכח פקודות ונהלים המבהירים לנו כי צה"ל מעדיף להכיל את מגפת הגניבות ולא להתעמת איתה. גניבות בבסיסי הדרום מתבצעות על בסיס קבוע. בהיעדר שינוי ברור ומשמעותי במדיניות הצבא התופעה תמשיך ותתגבר ולא רחוק היום שהיכולת להגיע לעומק שטחי האימון תגבה מחיר גם בנפש. אנו דורשים שצה"ל יעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות ויגבש תכנית יעילה לבלימת התופעה המסוכנת לאלתר".

מדובר צה"ל נמסר, "המכתב התקבל בלשכת הרמטכ"ל ויענה במישרין לפונים. נציין כי נושא הגנבות מוכר, מתוחקר ומטופל ע"י הגורמים הרלוונטיים בצה"ל לצד קשר רציף עם משטרת ישראל, האמונה על טיפול במקרי גנבות".