המידע על לכידת אייכמן ממשיך להיחשף

תערוכה שהחלה בחשיפת ארגזים ממרתפי המוסד וחשפה פרטים ותיעוד ממבצע לכידת אייכמן תופסת תאוצה ואיתה נחשף עוד ועוד מידע.

שמעון כהן , כ"ז בניסן תשע"ז

התערוכה בשיקאגו
התערוכה בשיקאגו
צילום: אבנר אברהם



טוען....

במוזיאון והמרכז ללימודי שואה בשיקאגו מוצגת בימים אלה תערוכה ייחודית שהחלה את דרכה לפני כשש שנים במטה המוסד הישראלי. התערוכה שפורסת את סיפור מבצע לכידתו של אדולף אייכמן הוצגה בכנסת, בבית התפוצות, במוזיאון היהודי בקליבלנד, וכעת כאמור היא מוצגת במוזיאון בסקורקי שבשיקגו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אבנר אברהם, איש המוסד לשעבר המפיק ואוצר כיום תערוכות ביטחוניות שונות ועומד מאחורי הפקתה של התערוכה המדוברת.

על ההבדל בין הצבת תערוכה על לכידת אייכמן בארץ לעומת הצבת תערוכה דומה בחו"ל, הוא אומר: "בארץ כולם יודעים מיהו אייכמן ופרטים על המשפט. לעומת זאת בארה"ב צריך להתחיל מעליית הנאצים לשלטון , המלחמה, אירופה של אחרי המלחמה, עשר שנותיה הראשונות של ישראל.

"לא רק החטיפה אלא גם המשפט וההכנות אליו, ההשלכות וההשפעה של המשפט על יהודים בארץ ובעולם, כלומר מדובר בתערוכה רחבה מאוד וגדולה שבה סרטים, חפצים ומסמכים מקוריים ומיועדת לקהל האמריקאי".

ממשיך אברהם ומספר על בחירת המסמכים שידברו אל הקהל האמריקאי, מסמכים באנגלית או מסמכים שלצידם תרגום. בין השאר מדובר על מסמכים המגוללים את המחלוקת אם לבצע את תליית אייכמן או לא, צילום המסמך בו מבקש אייכמן חנינה מנשיא מדינת ישראל ועוד.

בין הפריטים שניתן לראות בתערוכה גם הדרכון הישראלי שהכינו לאייכמן, מפתחות הבית בגריבלדי ומכונה לייצור מפתחות שבה השתמשו להכנת המפתח. "בנינו בית משפט קטן לקראת סופה של התערוכה ובמרכזו תא הזכוכית המקורי שאותו השאלנו מקיבוץ לוחמי הגטאות, בתוך התא דמותו של אייכמן. גזרנו את חלקי הווידאו שמראים אותו יושב בתוך התא ובעבודת פאזל ממוחשבת הוא נראה יושב בתא לאורך זמן".

אברהם מספר כי מרבית המבקרים בתערוכה אינם יהודים, "הרבה נוצרים ומוסלמים. למרכז השואה בסקורקי מגיעים עשרות אלפי תלמידים כי יש שם חוק שמחייב לימודי שואה. הם מגיעים באוטובוסים לאורך היום, פוגשים ניצולי שואה. מרבית המדריכים ניצולי שואה. אני רואה שם ניצול שואה עם הליכון ומאחוריו קבוצת צעירים שבהם גם מוסלמים".

בין המוצגים בתערוכה גם הדמיה של גטו. "המבקר נכנס לתוך שכונה ורואה את הבתים, חדר שמשחזר את הספרייה שהסתירה את הדלת שמאחוריה הסתתרה אנה פרנק".

לדברי אברהם ממשיכים ומגיעים אליו ולמפיקי התערוכה עוד ועוד פריטים ככל שחולפות השנים מאז שהתערוכה נודדת ברחבי העולם. "ליבת התערוכה היא זו שהוצגה במוסד, אבל לאורך השנים מגיעים עוד ועוד חומרים מכל העולם – מאימיילים עם עדויות ועד פריטים שמגיעים מקרובים של אנשי מוסד".

בין הפריטים הללו, הוא מספר גם תרשימי בנייתו של התנור שנבנה באופן ייחודי לטובת שריפת גופתו של אייכמן ופורק לאחר שריפת הגופה. תרשימים אלו נמצאו בעליית הגג של המתכנן. כמו כן הוא מספר על עדותה של אסתר לודוויג, ספרנית שסיפרה כי באחד הימים הגיע לספרייה אדם שהשאיל שישה ספרים בגרמנית ואחרי שבוע החזיר את הספרים והשאיל שישה ספרים אחרים וכך שבוע אחר שבוע.

כאשר שאלה אותו אם הוא קורא גרמנית בכלל, השיב לה שבסוד יגלה לה למי מיועדים הספרים, לאדולף אייכמן שהיה אז בתאו בכלא. מאז החליטה לודוויג כי הספרים שנגע בהם אייכמן טמאים והניחה אותם בצד ולאותו משאיל ספרים החלה להעביר ספרים בגרמנית על הציונות. הייתה זו מעין נקמה שקטה וקטנה.

"לא הייתה תערוכה אם לא הייתי מוצא במרתפי המוסד ארגזים ובהם פריטים אוטנטיים של המבצע. באותם ארגזים היו: ערימת דרכונים, בראשון תמונתו של רפי איתן ובשני תמונתו של אדולף אייכמן והשם זאב זכרוני, זה היה השם שאיתו אייכמן הגיע לארץ. אייכמן קיבל תעודה של נווט. הוא הועלה למטוס כאיש צוות חולה. מצאתי תמונה של אייכמן יושב במטוס עם העניבה כשעיניו מכוסות. כעבור כמה שנים קיבלתי את כיסוי העיניים המקורי".

הסיפורים מגיעים לאברהם כמעט מכל כיוון. "הגיע אליי בחור מקליבלנד ממוצא עיראקי. הוא גר שם שלושים שנה ומכין ילדים לבר מצווה. הוא סיפר לי שאבא שלו היה אחד השוטרים שמופיעים עם אייכמן בתוך תא הזכוכית, ואחרי שהוא הלך לעולמו מצאו בבית את חליפת השוטר ששימשה אותו שם".

הכנת התערוכה מצריכה בין השאר את הטסתו של אדם מיוחד שהוא היחיד שיש לו הסמכה לגעת בתא הזכוכית של אייכמן, ורק הוא יכול לפרק את התא ולהעבירו ממקום למקום.

אברהם מציין כי ייחודה וכוחה של התערוכה הוא בהיותה כזו שאליה נכנס המבקר כדי להתוודע לסיפור בלשי של המוסד ובמהלכה הוא מתוודע לסיפורה של השואה, סיפור שקשה לקרב אליו את הדור הצעיר, בעיקר זה שאינו יהודי. "החלום שלי הוא להפוך את בית העם בירושלים, מקום המשפט עצמו, למקום שבו יסופר סיפור לכידתו של אייכמן, להביא לאולם תיירים ותלמידים שיקבלו הדמיה של המשפט ותהיה שם גם התערוכה במקביל לנדודיה בעולם. חשוב שהיא תמשיך לנדוד בעולם ותביא את הסיפור לכל מקום בעיקר בתקופה כזו של הכחשת השואה באירופה".

צילום: אבנר אברהם
צילום: אבנר אברהם