לה פן ומקרון
לה פן ומקרוןצילום: רויטרס

רגשות מעורבים בקרב מנהיגי יהדות צרפת לתוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות. "שביעות רצון ודאגה", צייץ פרנסיס קליפאת, המכהן כנשיא קרי"ף, ארגון הגג של יהדות צרפת, עם היוודע תוצאות המדגמים אמש.

קליפאת מייצג כנראה את עמדתם של רוב היהודים: מצד אחד, הם מרוצים מהעובדה שהמועמד העצמאי, עמנואל מקרון, הנחשב לאיש מרכז, מוביל. מצד שני, העובדה שמנהיגת "החזית הלאומית" הימנית, מארין לה פן, תתמודד מולו מקרון בסיבוב השני, גורמת להם לחשוש.

לאחר שמקרון ניצח בסיבוב הראשון של הבחירות עם 23.8% מהקולות, ולה פן קיבלה 21.7%, השניים יתמודדו זה מול זה בסיבוב השני, ב-7 במאי. קליפאת – שכינה בעבר את לה פן "מועמדת של שנאה" – קרא לבוחרים להצביע עבור מקרון גם אם אינם מסכימים עם עמדותיו. זאת – בכדי למנוע מלה פן להיבחר.

בצרפת מכנים את דפוס ההצבעה הזה "החזית הרפובליקנית", והוא משמש מזה שנים בכדי למנוע מהחזית הלאומית ניצחונות. חזית שכזו היא "חיונית" כעת, צייץ קליפאת. "אני מודאג לראות שהחזית הלאומית מגיעה לאירוע המרכזי של הדמוקרטיה הצרפתית", הוסיף, "אבל שמח לראות שרפובליקני מוביל".

החזית הלאומית, בהנהגת אביה של מארין לה פן, ז'אן מארי לה פן, הצליחה להגיע לסיבוב השני של הבחירות לנשיאות גם ב-2002, כאשר קיבלה 18% מהקולות. אולם אז התאחדו נגדה כמעט כל המפלגות בצרפת, והנשיא המכהן, ז'ק שיראק, ניצח עם רוב חסר תקדים של 82%.

מארין לה פן הדיחה את אביה מראשות המפלגה, בין היתר בגלל עמדותיו האנטישמיות. אולם באחרונה היא עצמה עוררה זעם בקרב היהודים כאשר טענה שצרפת אינה אשמה בשיגור יהודי צרפת להשמדה בשואה.