אדלשטיין עם העיתונאים מגרמניה
אדלשטיין עם העיתונאים מגרמניהצילום: יונתן זינדל, דוברות הכנסת

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין אירח אחר הצהריים (שני) בכנסת קבוצה של עיתונאים בכירים מגרמניה, אורחי 'יד ושם', שנטלו חלק באירועי יום הזיכרון לשואה.

העיתונאים הגרמנים שאלו את יו"ר הכנסת על היחס לגרמניה ולעבר הקשור בשואה. "האם ניתן לשכוח? לשים את העבר מאחורינו? אבל אל תהיה מנומס", שאל עיתונאי גרמני.

יו"ר הכנסת אדלשטיין השיב בגילוי לב, "לא נשכח. גם אין לנו הזכות לשכוח. הוריי שלי, גם הם ניצולי שואה מטרנסניסטריה, וכמו רבים מניצולי השואה הם בחרו לשתוק. לא דיברו על מה שהיה ולא סיפרו. אולי אפילו גימדו לפעמים את אימת השואה".

"גם אני, במשך שנים רבות, נמנעתי מלקנות מוצרים מתוצרת גרמניה. נמנעתי גם מלבקר בגרמניה. עד שעמיתי נשיא הבודסטאג פרופ' לאהמרט שכנע אותי להגיע וביקרתי בברלין, לראשונה, כיושב ראש הכנסת, ביקור רשמי לציון 50 שנה ליחסים בין גרמניה לישראל", סיפר אדלשטיין.

הוא הוסיף, "השואה אינה אבל פרטי של מישהו. אלא זהו עניין לאומי. לא נשכח ולא ניתן לשכוח את העבר. אבל מתמודדים אתו ומנהלים עם גרמניה מערכת יחסים, שצופה אל העתיד".

העיתונאים הגרמנים ביקשו לשמוע את דעתו של יו"ר הכנסת לגבי המדיניות שעל גרמניה לנקוט לגבי המצב בסוריה.

אדלשטיין השיב, "אסור להמשיך עם מדיניות ההתעלמות של העולם. מה שרואים כעת בסוריה נמשך כבר כמה דורות, עוד מימיו של אסאד האב. מעורבות בפירוש אינה בהכרח הצבת חיילים בשטח. אבל המדיניות של אי הבעת דעה מצד העולם החופשי, מדיניות של לנסות להיות 'פוליטיקלי קורקט', מאפשרת את ההמשך של טבח אזרחים בסוריה".