השגרירה הלן לה גל, בטקס יום הזיכרון לשואה
השגרירה הלן לה גל, בטקס יום הזיכרון לשואהצילום: דוברות שגרירות צרפת בישראל

שגרירת צרפת בישראל, הלן לה גל, השתתפה היום (שני) בטקס יום הזיכרון השואה ולגבורה, יחד עם באט וארנו קלרצפלד, מאגודת הבנים והבנות של היהודים שגורשו מצרפת, באנדרטה ביער רוגלית לזכר היהודים הצרפתים שנספו בשואה.

בנאומה, הזכירה השגרירה את אחריותה של צרפת בשליחת יהודים צרפתים למחנות. "ב-16 וב-17 ביולי 1942, 4,500 בפקודת לגה ובוסקה, נציגי הרשויות הצרפתיות, עצרו שוטרים צרפתים יותר מ-13,000 יהודים בפריז ובפרבריה ומתוכן יותר מ-4,000 ילדים. אף אחד מהם לא חזר".

"כן, צרפת אחראית על המצוד אחר היהודים וכינוסם בוולודרום ד'היבר. כן, צרפת שיתפה פעולה עם הטירוף הנפשע הזה. באמת הזאת הכיר נשיא הרפובליקה, ז'אק שיראק, לפני 22 שנים ומאז היא לא הוכחשה", הוסיפה השגרירה.

"כך אמר ז'אק שיראק ב-19 ביולי 1995: בצרפת, אחרי הוולודרום ד'היבר, נערכו פשיטות במרסיי ובכל רחבי צרפת. 76,000 יהודים נשלחו למחנות ההשמדה ורק 2500 מהם חזרו משם. הם לא ידעו מה מחכה להם שם. רשויות צרפת של אותם ימים בגדו בקהילה היהודית בצרפת. אף לא חייל גרמני אחד השתתף בפשיטה של הוולודרום ד'היבר", דברי לה גל.

השגרירה הזכירה את התפקיד של אלו שממשיכים להגן על הערכים ועל האידאלים של צרפת ולשמר אותם. "הכבוד נשמר רק בזכות אלפי חסידי האומות שהצילו יהודים תוך סיכון חייהם. בזכותם, שלושת רבעי יהודי צרפת לא נשלחו למחנות. הכבוד של צרפת היה בין היתר הגנרל דה גול בלונדון, תנועת המחתרת הרזיזטנס, החיילים הצרפתים המשוחררים והאירגוניים היהודים כמו OSE שהציל יותר מ-5,000 ילדים".

לה גל הדגישה את האתגרים העכשוויים של זיכרון השואה, בין היתר בנוגע למאבק שעדיין נחוץ נגד האנטישמיות: "היום, האתגר הוא הזיכרון והלימוד, בין היתר באמצעות תכניות הלימודים בבתי הספר. אתגר נוסף הוא גם לסיים את עבודת החזרת הרכוש שנגזל מהיהודים. לפני כמה ימים, שרת התרבות הצרפתית, אודרי אזולאי, החזירה את הציור Un berger של טייפולו לידי באי הכח של ז'ול ומארי-לואיז שטראוס שנספו במחנות המוות ב-1943".

לדבריה, "עבודת הזיכרון מצריכה גם ערנות ונחישות. צריך להילחם ללא רבב נגד הכחשת השואה. חייבים להיות זהירים, בארצנו צרפת, נגד ביטויים אנטישמים, זאת באמצעות מגוון חוקים ללוחמה באנטישמיות והענשת האנטישמים, מפני שאנטישמיות היא לא דעה, היא חריגות".

"חוק השוויון והאזרחות מדצמבר 2016 מחזק את האכיפה. הגנת הקהילה היהודית היא חיונית, בקונטקסט בו הרפובליקה שלנו מותקפת על ידי קיצוניים. 4,700 שוטרים שומרים על 717 בתי הספר היהודים ובתי הכנסת בצרפת. אני מאמינה שהחוק, המשפט והמשטרה תרמו לירידה של 59 אחוזים באנטישמיות בצרפת ב-2016 לעומת 2015", הוסיפה השגרירה.