תצפית מהר הזיתים
תצפית מהר הזיתיםצילום: Miriam Alster/FLASH90

עיריית ירושלים פרסמה תוכנית להפקעת שטח בשכונת ראס אל-עמוד במזרח ירושלים, בצמוד לבית הקברות היהודי בהר הזיתים, במטרה להקים מרכז מבקרים ומודיעין לבית הקברות.

בעיתון "הארץ" דווח היום (שלישי) כי השטח שעליו יוקם המרכז נמצא בין כביש ראשי לבין גדר בית הקברות, בצמוד למסגד שנסגר לאחרונה.

על פי התוכנית שהוכנה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים בשיתוף העירייה, "מוצע להקים מול הר הבית מרכז שירותי מידע ודת ומקום התכנסות. האתר יאפשר לתת למבקרים — יחידים וקבוצות — הדרכה ומידע על מקום הקבורה של בני המשפחה וצדיקים באמצעות דברי הסבר ומפות".

במרכז המבקרים מתוכננים גם אולם כינוסים, חנות ומשרד מיפוי, ואף ייצאו ממנו שבילים לסיור בין הקברים.

חגית עפרן, רכזת מעקב התנחלויות בארגון השמאל הקיצוני "שלום עכשיו", אמרה לעיתון "הארץ" כי "אי אפשר להתעלם מהמיקום ומההקשר הפוליטי הקיים של המקום.

"להקים אתר תיירות בלב האגן ההיסטורי של ירושלים, בצמוד למסגד, מול הר הבית, זה לבנות סוג של התנחלות. הפרויקט הזה, יחד עם ההתנחלות התיירותית שמקדמת הממשלה בשכונות הפלסטיניות באזור העיר העתיקה, לא רק מגבירים את המתח בירושלים ופוגעים במרקם החיים העדין שבה, הם גם מאיימים על הסיכוי להגיע לכל הסדר של פשרה בירושלים", טענה עופרן.

מעיריית ירושלים נמסר: "השטח המדובר נמצא בסמוך למסגד ומשמש חניה. אין כל כוונה לפגוע במסגד או בצמוד לו. בשטח קיימת תוכנית בניין עיר ישנה המייעדת את השטח כחלק מבית הקברות, אבל לא כשטח המיועד לקבורה. לאור זאת הוחלט לקדם במקום הקמת מרכז לשירותי מידע על הר הזיתים. כבכל תוכנית, יש אפשרות להגיש התנגדות והיא תידון כמקובל בוועדות התכנון השונות".