גדעון סער
גדעון סערצילום: ערוץ 7

"מי שמגיע לביקור דיפלומטי רשמי, ראוי שיכבד את מדינת ישראל. ראש הממשלה לא טעה", כך אמר היום (יום ד') השר לשעבר גדעון סער בסמינר של המרכז לחקר הביטחון הלאומי של אוניברסיטת חיפה, בהתייחסו לביטול הפגישה של ראש הממשלה עם שר החוץ הגרמני.

בהרצאתו התייחס סער לאתגרים האסטרטגיים של ישראל באזור, כשהוא מתמקד באתגרים הפנימיים של ישראל.

"אחדות היא ערך. אפשר לראות מה קורה לחברות שלא יודעות להכיל את הניגודים שבהן. האחדות שלנו הייתה במשך שנים יתרון ונכס אסטרטגי. כיום אנחנו מרגישים את השסעים מתרחבים, את השנאה מתרחבת – מהמערכת הפוליטית ועד לרשתות החברתיות. יש נטייה לכל אורך המערכת הפוליטית להגדיר את עצמך על רקע שלילת האחר.

קל יותר לומר למי אני מתנגד במקום מה אני מציע. אני מוטרד מכך מאוד, זה מסוכן והאחריות של כל המערכת הפוליטית היא לשמור על האחדות", אמר.

לדבריו, הדרך להפסיק את הגדלת השסע תתחיל בכך שכל אחד - במערכת הפוליטית בפרט ובציבור כולו בכלל – ייקח אחריות על השיח שהוא מנהל. "מי שלא חושב כמוני הוא לא האויב. לפעמים קל לקבל כותרת כשאתה הולם במישהו אחר, אבל זו לא צריכה להיות הדרך".

בהקשר המדיני אמר סער כי "אני משתייך לאלה שלא רואים אפשרות לסיום הסכסוך מול הפלסטינים בטווח הנראה לעין" והוסיף כי "זו טעות להיכנס לתהליך מדיני מחודש על בסיס אותו מתווה שנוסה ונכשל ב-25 השנים האחרונות", כשהוא מציין שהמתווה המדובר הוא מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67 עם חלוקת ירושלים.

לדבריו, פתרונות אפשריים הם כאלה שבהן מדינות האזור משתתפות בפתרונות, כשהוא מציין שסוג של פדרציה פלסטינית עם ירדן היא אפשרות שניתן לחשוב עליה, או תוכנית משולשת שבה המצרים מעניקים לפלסטינים שטחים שמגדילים את שטחה של עזה ואילו ישראל מעניקה שטחים זהים למצרים".

לדבריו, צמצמום הפערים בחברה והמאבק בעוני הם שני הנושאים החברתיים הבוערים ביותר שצריכים להיות בראש סדר העדיפויות. כדי לעשות זאת, כך אמר, יש צורך בקביעת יעדים מדידים וברורים. בהקשר זה הוא אמר שהוא מברך על מרכיב אחד בתוכנית החדשה של שר האוצר כחלון – המרכיב שמעניק זיכוי בנקודות מס להורים עובדים לילדים קטנים.