הפרלמנט האירופי
הפרלמנט האירופיצילום: באדיבות נציגות ישראל לאיחוד האירופי

נשיא הפרלמנט האירופי אנטוניו טייאני קרא היום (רביעי) להאיץ השבת רכוש שנלקחו מקורבנות השואה והכריז כי "זיכרון, השבה ופיוס הינם מרכיבי יסוד בעשיית צדק לאחר השואה".

טייאני ציין כי עדיין ישנן בעיות טכניות וחוקיות המעכבות את השבת הרכוש לקורבנות או לצאצאיהם וקרא לרשויות במדינות החברות באיחוד האירופי לסייע בהליכים החוקיים המורכבים. "יש מדינות שפעלו רבות והקלו על המשפחות לקבל את הרכוש. אבל אחרות חייבות לעשות יותר".

בפרלמנט האירופי התקיים הכנס הבינלאומי "צדק שלא הושלם - השבה והנצחה", שבחן את נושא השבת הרכוש לאחר השואה.

במהלך הכנס קראו חברי הפרלמנט לנציבות האירופית ולכל חברות האיחוד למנות שליחים מיוחדים לענייני שואה, כולל להשבת רכוש.

זאת, על מנת להאיץ את החזרת הרכוש וכדי לעשות צדק עם המשפחות. עוד אמר טייאני בכנס, בו השתתפו ניצולי שואה, "אני מתחייב לדאוג לכם. לא רק היום, אלא תמיד".

הוא הביע דאגה מכך שיהודי אירופה מותקפים ונאלצים להתמודד עם הסכנה התמידית שבאנטישמיות. "עתידם של יהודי אירופה הוא באירופה, ואירופה לא תהיה אירופה ללא יהודים. זהותנו האירופית מבוססת על שורשינו היהודיים-נוצריים ואל לנו לשכוח זאת לעולם, משום שאם נשכח את עברנו פירושו של דבר שנאבד כיוון בעתיד", דברי טייאני.

במהלך הכנס התברר כי מדינות מסוימות אינן מקיימות את חובתן עפ"י הצהרת טרזין משנת 2009 – ששרטטה את העקרונות להשבת רכוש שנגזל מקרבנות יהודיים בזמן השואה, לבעליו החוקיים, יורשים וקהילות יהודיות. 47 מדינות קיבלו על עצמן את עקרונות הצהרת טרזין.

תריסר מדינות מזרח אירופיות לא חוקקו חוקי רכוש ללא יורשים, המתייחס לנכסים ואדמות שעברו לרשות המדינה לאחר שמשפחות שלמות נמחקו.

פולין היא היחידה באיחוד האירופי, שכשלה לחלוטין בחקיקה כוללת להשבת הרכוש שהופקע ע"י הנאצים ובהמשך בעידן הקומוניסטי. בו בזמן, כמחצית מ-500,000 ניצולים החיים כיום, חיים מתחת לקו העוני, כך עפ"י הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר).

גדעון טיילור, יו"ר ועדת התפעול של איל"ר, שיבח את הכרזתו של טייאני וכינה אותה "צעד משמעותי לקראת סיוע לניצולי השואה בהשגת צדק ביחס לרכוש מוחרם".

"תמיכתו של הפרלמנט האירופי מחדדת את החשיבות בהתחייבות שלקחו על עצמן המדינות תחת הצהרת טרזין. למדינות ישנו חוב מוסרי לדאוג לחקיקת חוקי השבה שימושיים ואנו מקווים כי הן יאשרו את התחייבותן לעשות צדק עם הניצולים, בני משפחותיהם, והקהילות היהודיות, בדחיפות", אמר טיילור.

סגן רה"מ לשעבר, נתן שרנסקי, השתתף גם הוא בכנס, ונשא דברים מטעם מדינת ישראל. "הגיע הזמן שכל החתומות על הצהרת טרזין תיקחנה אחריות מלאה על הטמעת מחויבותן. אין זה עניין של מדינות פרטניות בלבד, אלא עניין אירופי רב צדדי".

חברי הפרלמנט התבקשו להצהיר באופן רשמי על 'מחויבותם המתמשכת במתן תמיכה סיעודית ראויה ומיידית לניצולי השואה כמו גם לזיהוי, הגנה ושימור של בתי קברות יהודים, קברי אחים ואתרי קבורה אחרים, שימור אתרי מורשת יהודים וקידום חינוך, מחקר והנצחה בנושא השואה.