מרים פרץ
מרים פרץצילום: אלירן אהרון

"שני גבאים קטנים" הוא ספר ילדים חדש שיוצא לאור בימים אלו, ומבקש להנציח את חללי צה"ל דרך סיפור ביוגרפי.

הספר, שמספר על שני בניה של מרים פרץ, אוריאל ואלירז ז"ל, הוא הראשון במיזם הנצחה, שמטרתו להקנות לילדים את אותם הערכים שהצמיחו אנשים שמסרו את נפשם למען כלל ישראל.

הספר "שני גבאים קטנים" שיצא הבוקר ע"י מכללת חמדת הדרום ומכללת שאנן ובהוצאת גפן, מספר על האחים אוריאל ואלירז ז"ל, שני בניה של מרים פרץ אשר נפלו במילוי תפקידם.

מחברת הספר ומי שיזמה את פרויקט ההנצחה היא ד"ר ליליאן שטיינר, מהמכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום: "התוודעתי לדמותו של אוריאל כשאחיו אלירז נפל. הכאב היה עצום ובלתי נתפס וזעזע אותי מאד, כמו את כל עם ישראל. מול הכאב של מרים, האלמנה והיתומים התחדדה אצלי התחושה של חשבון נפש מול הקורבן הכפול של המשפחה. לכן, כשעלה לי הרעיון של המיזם באופן טבעי חשבתי לפנות למרים, וכשהתקשרתי וסיפרתי לה עליו היא מיד נענתה בחיוב".

עבור הילדים, מפגש עם דמויות עלילה שאינן פרי דמיון אלא מפגש עם דמויות אמתיות בשכבת גילם יוצרת הזדהות. כאשר הדמויות אמתיות הן משכנעות יותר והערכים המועברים דרך סיפור העלילה עוברים בצורה מעמיקה יותר.. עבור המשפחות השכולות, ספר הנצחה כזה מאפשר דרך נוספת להנצחת יקיריהם, באמצעות הפצת הערכים והייחודיות של יקיריהם והטמעתם בקרב הדור הצעיר, ומתוך כך לתרום לעיצוב דור חדש וערכי. גם עבור הגננות הספר נותן מענה המותאם לגיל הילדים ביום הזיכרון, משום שהוא סיפור ילדים רגיל על ילדים קטנים והעלילה שמחה ואופטימית ואינה מדברת על מוות או עצב, נושאים שקשה לילדים להתמודד אתם.

שלוש שנים חלפו מהרגע שהסיפור נכתב עד להוצאתו לאור. עלות הוצאת ספר אחד היא כ-25 אלף ₪, הכוללת את מלאכת האיור, הגרפיקה וההדפסה. מכללת חמדת הדרום ומכללת שאנן נרתמו יחדיו לממן חלק מההוצאות, אך זה עדיין לא הספיק. שנה נוספת עברה עד שד"ר שטיינר מצאה תורם מחו"ל שישלים את הסכום החסר. הספר יצא הבוקר בהוצאת גפן ובאיוריו של ינון פתחיה, בוגר מכללת חמדת הדרום.

"מאז שאני זוכרת את עצמי, ביום הזיכרון אני לא עושה דבר מלבד לשמוע סיפורים על חיילים שנפלו עד לצאת היום", מתארת ד"ר שטיינר. "מהתיאורים של הקרובים והחברים עולה תמיד תמונה של חייל מיוחד מאד שנפל והשאיר חלל עצום אחריו. הכאב הוא כפול גם על אובדן החיים וגם על אובדן איכות אנושית ייחודית. לנוכח האלימות הגוברת משנה לשנה בקרב ילדים ובני נוער, קורבן החללים מתעצם ומתחדד, ויחד אתו תחושת הבושה מול הכאב של המשפחות השכולות שאיבדו את היקר מכל. ההתנגשות בין שתי המציאויות יוצרת תסכול רב. הרי לא יתכן שישנם חיילים שמסרו את נפשם למען עם ישראל ואנחנו כחברה לא משתדלים להיות ראויים לקורבן הזה".

ליליאן מספרת כי היא ניגשת אל המיזם בחרדת קודש של ממש. "המטרה שלי היא להנציח את הערכים האלה ולהטמיע אותם כדי שנהיה ראויים לקורבן הגדול של כל אחד מהם. זיכרון הנופלים הוא לא רק ליום אחד בשנה, אלא הוא צריך להאיר את דרכנו כי במותם נתנו לנו חיים, ותפקידנו המוסרי להיות ראויים לקורבן ולמסירת הנפש של כל אחד מהם. אני מעמידה את כישורי הכתיבה שלי לרשות הורים שכולים, בהתנדבות כמובן, המעוניינים להנציח את יקיריהם בדרך הזו. כל שנותר הוא למצוא גוף המוכן לסייע במימון ההוצאות הגבוהות האלה ולשחרר את המשפחות השכולות מהנטל הכספי".