ד"ר מנחם חיים ברייר
ד"ר מנחם חיים בריירצילום: יחצ

ספר חדש המופץ בימים אלו עוסק באופן נרחב ושיטתי בסוגיות ודילמות באתיקה, רפואה והלכה.

מדובר בספרו של איש הרפואה וההלכה ד"ר מנחם חיים ברייר שיצא לאור תחת השם 'מפנקסו של רופא'.

שלושים וחמש שנים אחרי שהחל את פעילותו הענפה בתחום ה"רפואה וההלכה", החל ד"ר ברייר לכתוב את ספרו הראשון בסדרה, המביא למודעות הציבורית את דעת פוסקי ההלכה, במגוון רחב של נושאים רפואיים, דיונים מרתקים לגבי הממשק שבין האתיקה הרפואית לבין הוראות ההלכה, כמו גם פרקי הדרכה "לבדיקות סקר" והכוונה לאורח חיים בריא בשילוב בין בריאות הגוף ומנוחת הנפש ועוד.

בספרו החדש, 'מפנסקו של רופא', עוסק ד"ר ברייר במגוון רחב של נושאים מעוררי עניין ותהיה. שגם הקורא המצוי שאינו בקי ברזי תורת הרפואה, לא יוכל להניחו מידיו עד לאחר שישלים את קריאתו. בשפתו הבהירה ובמילותיו הקולחות מצליח הספר להעביר את הידע המקצועי העצום שנצבר אצל המחבר, בשפה שתהיה קריאה וברורה לכל אדם.

הפרק הראשון של הספר עוסק ב'פסיכונוירואימונולוגיה' – יחסי הגומלין בין הנפש והגוף, השפעתו של הלחץ הנפשי על בריאות האדם, ומידת החשיבות שיש להעניק לאופטימיות ולשמחת החיים, דווקא כשמתמודדים עם מצבים רפואיים לא פשוטים.

בפרקים הבאים של הספר עוסק המחבר בחובת הכרת הטוב המוטלת על כל חולה מטופל ומשפחתו כלפי הרופאים והאחיות המצילים את חייו או משפרים את איכות החיים שלו, כמו גם בשאלות רבות חשיבות כדוגמת השאלה האם יש לגלות לחולה הנוטה למות מה מצבו האמיתי, מתי נכון לעצור את המלחמה על חייו של החולה ולהימנע מהארכת חייו כדי לחסוך ממנו סבל, כיצד ינהג רופא שבדרכו להצלת חייו של אדם עלול לסכן ואף לפגוע בחייהם של אחרים ועוד שאלות מעשיות רבות.

פרק נרחב מוקדש ב'מפנקסו של רופא' לסוגיית קדושת החיים, והחשיבות הרבה שרואה ההלכה בכל רגע ורגע מחייו של היהודי, גם אם הלה אינו יכול לחזור לתפקודו היום יומי הרגיל מפאת מצבו הרפואי הירוד.

הפרק סוקר שורה ארוכה של שאלות אתיות והלכתיות, מתייחס למקרים בהם האתיקה הרפואית המוכרת נוגדת לכאורה את ההלכה, ומאיר נושאים רבי חשיבות הקשורים לסוגיה רבת אנפין זו.

הספר, שאף זיכה את כותבו בפרס שר הבריאות לספרות ברפואה והלכה תשע"ו, כולל בסופו מפתח עניינים מפורט המאפשר למעיין לאתר בקלות את הנושאים אודותיהם הוא מבקש לקרוא, כמו גם מילון מפורט הכולל מאות ערכים בנושאים רפואיים שונים, עם דברי הסבר קצרים ומפורטים, המותאמים גם עבור מי שאינם רופאים או עוסקים במקצועות הרפואה השונים. המילון נכתב על ידי ד"ר ברייר בהתייעצות עם עשרה רופאים בכירים מנהלי המחלקות.

כאמור מעורר הספר עניין רב גם בקרב רופאים שאינם שומרי מצוות ומסורת, בשל העיסוק הנרחב שלו בתחום האתיקה הרפואית בכל הקשור לטיפול בפציינטים.

ד"ר ברייר המכהן כסגן המנהל הרפואי בבית החולים 'מעיני הישועה', וכאחראי על תחום האתיקה, הרפואה וקדושת החיים על פי ההלכה בבית החולים, עמד ועומד בקשר שוטף לאורך עשרות השנים האחרונות עם גדולי הפוסקים בהם הרב שלמה זלמן אויערבך, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שמואל ואזנר הרב חיים גריינמן ועוד.

במהלך פעילותו הצטברו בידיו מאות פסקי הלכה מעניינים בנושאים רפואיים שונים, בנוסף לעשר פסיקות הלכתיות רבות משמעות שיצאו ביוזמתו כהוראות לכלל הציבור מאת גדולי הרבנים, אשר סמכו ידיהם על ראשו של ד"ר ברייר בכל הקשור ל"רפואה והלכה".

לפני עלותו על מכבש הדפוס זכה הספר להסכמות של גדולי פוסקי ההלכה בזמנינו. כמו"כ ממליצים ומברכים על הוצאת הספר יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה וקצין רפואה ראשי לשעבר פרופ' ערן דולב, והרב פרופ' אברהם שטינברג מנהל היחידה לאתיקה רפואית ב'שערי צדק' ויו"ר חבר המועצה הלאומית לביו-אתיקה.