הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ

הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קרית אונו, מסכם את יום העצמאות האישי והציבורי.

הרב אומר בשיחה עם ערוץ 7 כי על הציבור לחגוג את יום העצמאות בצורה מכבדת וערכית תוך כיבוד יום הזיכרון הקודם לו, "כך נוכל בחברה הדתית לגשר בין כל חלקי החברה הישראלית".

"לעיתים אנחנו עדים ביום העצמאות לליצנות והתפרקות, ועלינו לדעת לפתוח בשיח עם אחינו שאינם שומרי תורה ומצוות, ולשאול אותם האם הם באמת חושבים שהתפרצות והתפרקות אין בה משום זילות של יום הזיכרון לחללי ישראל.

אנחנו כמובן לא רוצים להיות שפופים ומדוכאים, ואנחנו בהחלט רוצים לקדש את החיים, אבל מעבר חד מיגון להתפרקות וליצנות - יוצר זילות. אולי אם נשכיל לפתוח בשיח ציבורי נוכל להשפיע על אוירת החג בצורה משפחתית קהילתית ובליווי שירים ואוירה קדושה יותר".

אין ספק שההתייחדות עם הנופלים ביום הזיכרון היא חובה, אומר הרב, "אסור שבעניין הזה יהיה הבדל בין דתיים ללא דתיים, הם גיבורים שחרפו את נפשם למען ארץ הקודש, ואין מי שיכול לעמוד במחיצתם ובמחיצת המשפחות שנושאות את הכאב באופן מיוחד במינו".

הרב ערוסי סבור שדווקא יום הזיכרון הוא הזמן להעמיק ולחשוב על הקשר שבין העם לאלוקיו, "אצל אחינו הרחוקים מתורה ומצוות יום כזה מחייב מחשבה מעמיקה, מדוע כל הדם שנשפך, שאין לזה תשובה אלמלא שזו הברית שכרת ה' עם אברהם אבינו שלך אתן את הארץ הזאת, ומכאן כל הפוגרומים השואה והשנאה כלפינו, וזה מחייב את הברית בינינו לבין אבינו שבשמיים".

לדבריו זה מצער שאחינו לא רוצים להכיר גם בחלק הרוחני, "הם באים מכוח המעשה ושמים דגש על ההיבט העשייתי והחילוני, ובעניין הזה כשלעצמו אין פסול וקברניטי המדינה עושים הרבה מאוד למען בטחונה של המדינה ושגשוגה הכלכלי, אלא שבעיית הבעיות היא שהם לוקחים את המנהיגות הזאת כאלטרנטיבה למנהיגות הרוחנית.

סמל המדינה שנלקח מבית המקדש הוא מנורה וענפי זית שמסמלים את הנביא ואיש הרוח מצד אחד ואת המדינאי מצד שני, ואסור שתהיה תחרות בין מנהיג המדינה למנהיג הרוחני שניהם משלימים זה את זה.

אלא שלאחינו הרחוקים יש פחד מהתורה ואנחנו מחויבים דווקא בימים אלה לקרב אותם לשורשים ולזהות אמיתית, להבליט את כל הערכים הנפלאים של התורה, כמו ואהבת, לא תיקום, ומצוות השבת שחלה גם על בעלי חיים, מה שמדגיש את ערכי עם ישראל לעומת ערכי האומות האחרות".