איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בראיון חגיגי לערוץ 7 לרגל יום העצמאות מזכירה שרת המשפטיים איילת שקד את הישגיה הגדולים של מדינת ישראל ומביעה אופטימיות רבה באשר לעתידה של מדינת היהודים.

״יום העצמאות הוא קודם כל חגיגה גדולה, יום שמסמל בכל התקופה המודרנית את עצמאותו של העם היהודי בארץ ישראל. אני עוצרת לרגע את העבודה הקשה לכמה דקות וחושבת איזה בת מזל אני וחברי ומשפחתי שאנחנו נמצאים בתקופה שהעם היהודי הוא עצמאי וריבון בארצו, ואני חושבת שיום העצמאות מסמל את זה יותר מכל".

השרה שקד סבורה שלמרות כל ניסיונות הפילוג שמנסים לצייר כלי תקשורת, המצב במדינה הרבה יותר טוב, "אני אופטימית מאוד, אני חושבת שמדינת ישראל היא הצלחה מסחררת בכל קנה מידה. בפחות משבעים שנה הצלחנו להפוך למעצמה ביטחונית טכנולוגית, מדינה מאוד חזקה מבחינה כלכלית עם הרבה סולידאריות חברתית.

״לפעמים בגלל השיח בתקשורת וברשתות החברתיות ובגלל שבדרך כלל מדגישים דווקא את הרע ואת הקיטוב, מתעלמים מכל הערבות ההדדית והסולידאריות החברתית המדהימה שיש במדינה. ולכן אם אני בסך הכול מסתכלת על המפעל הציוני אני חושבת שזו הצלחה גדולה מאוד".

לדבריה אין כל סתירה בין עצמאותנו של מדינת ישראל לבין הצורך ליישר לעיתים קו עם ארה"ב ושאר המעצמות, "אנחנו עצמאים אך אנחנו גם חיים בתוך הקהילה הבינלאומית ויש סביבנו כל מיני אינטרסים לפעמים מנוגדים. יש לנו מערכת יחסים מאוד קרובה עם ארה"ב ובוודאי גם עם שאר המעצמות פה באזור, וזה שלפעמים צריכים להתחשב גם בדעות של אחרים זה לא הופך אותנו ללא עצמאים.

״צריך כמובן שזה יהיה במידה, ולעמוד קודם כל על האינטרסים שלנו, לראות אם האינטרסים שלנו לא נפגעים, ואם עושים את זה תוך כדי חשיבה והתחשבות גם בארה"ב שהיא באמת בעלת ברית אסטרטגית, אז אני חושבת שזה בסך הכול סביר אם זה נעשה במינון הנכון".

השרה שקד אומרת שהסכסוך עם הפלשתינים אינו פתיר בשנים הקרובות אך גם אינו מסכן אותנו, "אם אתה מסתכל על המדינה עד היום אז אתה רואה שיחסית לתקופות אחרות המצב שלנו היום הוא הכי טוב שהיה, ישראל היא הכי חזקה באזור בלי סכנה קיומית מהגבולות שלנו.

.״גם צריך להסתכל על זה בפרספקטיבה - אני לא חושבת שיש איזה שהוא פתרון לסכסוך הישראלי פלשתיני בשנים הקרובות ואני אומרת ביושר לאנשים ששואלים אותי, בשנים הקרובות אנחנו נמשיך לחיות על חרבנו. אנחנו פשוט צריכים להישאר להיות תמיד הכי חזקים בג'ונגל המטורף שאנחנו נמצאים בו".

שקד אופטימית לגבי היחסים בין חרדים, דתיים וחילונים, "אני אומרת לך שדווקא השנה יותר משנים עברו יש הרבה יותר שיתוף בין המגזרים השונים. תראה איזה יופי חרדים היום משתלבים יותר בצבא ויותר בשוק העבודה. גם הקיטוב בין קיבוצניקים לעיירות פיתוח בדרום הרבה יותר טוב, היום אני חושבת שאם מסתכלים יחסית לשנות החמישים השישים והשבעים דווקא היום כור ההיתוך הצליח".

ומי שרוצה לדעת היכן תבלה שרת המשפטים ביום העצמאות מוזמן לקרוא, "ביום העצמאות אחגוג עם ארגון השומר החדש ליד יבניאל, ארגון ציוני מדהים שמחזק את החקלאים ואת השמירה על אדמות המדינה. אז מי שרוצה לבוא נשמח יהיה שם הפנינג גדול מאוד בצהריים".