לכבוד יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, בתנועת בני עקיבא העולמית יצאו בפרויקט מיוחד המדגיש את הפנים הישראליות בגולה - דירוג הפלאפל העולמי.

במקום הראשון - 'בני פלאפל' באנטרוופן, בלגיה.

כל 150 שליחי התנועה הפזורים ברחבי 24 מדינות וב- 50 יעדים שונים התבקשו להגיע אל הפלאפליה הסמוכה אליהם ולדרג את המנה שקיבלו באמצעות שאלון אחיד שהונפק בתנועה.

הדירוגים נעשו בידי הטועמים במדינות השונות ומעל ל-10 יעדים שונים שלחו את הדירוגים שלהם וביניהם: איטליה, פינלנד, מקסיקו, ארה"ב, אוסטרליה, בלגיה, גרמניה, דרום אפריקה ו-הולנד.

מדירוגי השליחים עלו ממצאים שונים. התברר כי יעדי אירופה קרובים יותר בחיקוי הטעם האוריינטלי- מסורתי של המנה; הנדיבות הרבה ביותר בכמות הכדורים למנה אחת נמצאה ב'מלך הפלאפל' במקסיקו כאשר מנה אחת מנתה 9 כדורי פלאפל; ב'Mama Falafel' שבמלבורן שבאוסטרליה הסועדים הם שמרכיבים את מנת הפלאפל שלהם; וב'בני פלאפל' באנטוורפן שבבלגיה מחממים את הפיתות באמצעות מגהץ יצוק.

נציין כי שליחי בני עקיבא נמצאים לא פעם גם ביעדים שבהם אין אפשרות לקנות פלאפל במקום כשר. עם זאת, גם ביעדים כאלה בחרו להשתתף בתחרות באמצעות מציאת פתרונות יצירתיים. כך בדיסלדורף גרמניה בחרו לדרג את מנת הפלאפל המוגשת בתפריט בית הספר בו השליחות עובדות.

ביוהנסבורג שבדרום אפריקה השיקו ערב מיחד שכלו לימוד והפעלה שסבב סביב המאכל הישראלי המוכר ובמהלכו ניסו בסניף התנועה לגלות מיהו שף הפלאפל היצירתי והמוכשר ביותר במקום.

המדדים עליהם התבקשו השליחים לענות כללו את טריות הפיתה, עלות המנה, מספר הכדורים במנה וכן את איזון הטעמים בה. בסוף הדירוגים האלו התבקשו השליחים לדרג את המנה באופן כללי.

מנת הפלאפל היקרה ביותר הייתה ב'קפה 61' שבפרת' אוסטרליה, עלותה כ-32.5 שקלים ומיד אחריה הגיעה המנה של מסעדת 'יש' ברומא איטליה שעלותה כ-27.5 שקלים. במדד טריות הפיתה הובילו 'בני פלאפל' באנטוורפן ופרויקט הכנת הפלאפל ביוהנסברג לחניכי התנועה. שקלול כל המרכיבים הוביל לתוצאות הבאות:

את המקום השלישי והשני חלקו ארבעה יעדים שונים. אל המקום השלישי הגיעו 'לה פיצריה' בגרייטנק שבמדינת ניו יורק בארה"ב וכן מסעדת 'יש' ברומא, שתיהן זכו לדירוג הכללי של 8.5.

המנות שהגיעו למקום השני הייתה מנת הפלאפל שנמכרת ב-'Mama Falafel' ממלבורן אוסטרליה שציונה הכולל במדד הדירוג הכללי היה 9 וכן מנת הפלאפל שנמכרת באמסטרדם, הולנד במקום שנקרא 'Golan Lunchroom'. מנת הפלאפל שהגיעה למקום הראשון הייתה מנת הפלאפל שנמכרת ב'בני פלאפל' באנטוורפן שהגיעה לציון הגבוה והכולל של 9.4.

מאיר, שליח בני עקיבא במקום, היה מלא גאווה על הישגי הפלאפל ביעד שליחותו וציין "'בני פלאפל' הוא מתחרה חזק גם לפלאפלים המקומיים בישראל. הטעם, התוספות והאווירה במקום עושים את שלהם. לדעתי, הניקיון של הפלאפל והעיצוב המדליק ראויים להיות מודל חיקוי לפלאפל בישראל. אני גאה מאוד להיות שליח וגאה עוד יותר להיות שליח ביעד הפלאפל הטוב ביותר בעולם".

מתנועת בני עקיבא העולמית נמסר כי "חג העצמאות, כמו רבים מחגי ישראל, נחוג ומצויין גם בישראל וגם בתפוצות באמצעות סעודה מיוחדת. לרגל זאת החלטנו השנה להדגיש את החיבור לישראל כפי שהוא בא לידי ביטוי באמצעות האוכל, ואין עוד מאכל ישראלי יותר מפלאפל. יציאה לפלאפל בחו"ל היא איננה עוד יציאה לארוחה, היא סוג של חגיגה ישראלית קטנה.

''המקום עצמו יכול לשמש כפיסת ארץ ישראל הקטנה בניכר, דבר שבא לידי ביטוי בטעם, בריח ובעברית המתגלגלת לא פעם בין הסועדים במקום. בשבועות האחרונים בחנו שליחנו מכל העולם דוכני ומסעדות פלאפל בארצות השונות ואנו שמחים להגיש את דירוג הפלאפל של תנועת בני עקיבא העולמית".

צילום: WBA