"לרכז מאמץ אכיפתי במגזר הערבי"

ח"כ יעקב אשר מגיב בשיחה עם ערוץ 7 לנתונים הקשים לפיהם במגזר הערבי חלה עלייה מתמדת במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

חזקי ברוך , ז' באייר תשע"ז

ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשר
Photo by Noam Revkin Fenton/Flash90

"לרכז מאמץ אכיפתי במגזר הערבי"

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום לישיבה שעסקה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית, זאת בהמשך למעקב השוטף שהיא מנהלת אחר יישום דוח השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים שהוביל בשנה שעברה יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל.

הישיבה עסקה בדרכים לצמצם את מספר הנפגעים בחברה הערבית, לנוכח הנתונים לפיהם אחוז הנפגעים בקרב הערבים גבוה לעין שיעור מחלקם באוכלוסייה.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יעקב אשר אמר כי "נושא תאונות בדרכים הוא חלק מתרבות ודרך חיים, הוא גם חלק מהשקעה בהסברה. אם רואים שבמגזר הערבי פי 1.5 תאונות יותר מכלל האוכלוסייה זה רמזור אדום שמצריך טיפול נקודתי מבית ומחוץ. השקעות בהסברה, חינוך, תשתיות. רואים את זה גם בתחומי חיים אחרים".

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום סיפר, "ממוצע ההרוגים הולכי הרגל מקרב כלל ההרוגים בתאונות דרכים במדינות האיחוד האירופי עומד על 22 אחוזים, אצלנו זה 30 אחוז, מרביתם דווקא במגזר היהודי. בחברה הערבית יש כ-40 עד 50 הרוגים בשנה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה, הרשות מובילה תוכנית לנסות ולחסוך בחיים שלהם ואם ניתן אז יותר מכך".

רום אמר עוד כי "בחברה הערבית היו ב-2016 הייתה עלייה ומספר ההרוגים בתאונות מקרב המגזר עמד על 35 אחוזים, ב-2017 השיעור של ההרוגים הערבים מגיע ל-40 אחוזים ואף יותר אך מוקדם לסכם את השנה".

לדבריו, "מספר הילדים הערבים מהווה 25 אחוז מכלל הילדים בישראל אך 60 אחוז מסך ההרוגים בקרב ילדים הם ערבים, הסיכוי של ילד ערבי להיהרג בדרכים הוא בין פי 10 לפי 15 מילד יהודי" הוסיף רום וציין כי אחוז חגירות חגורות הבטיחות במגזר היהודי עומד במגזר היהודי על 96.3 אחוז מול כ-60 אחוז בלבד במגזר הערבי".

אכרם סרור, ראש אגף מעקב ובקרה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוסיף, "החלטנו לבנות תוכנית לאומית רב מערכתית שתטפל באפיוני האוכלוסייה הערבית, אנחנו מזהים 3 קבוצות בסיכון : גילאי 17 עד 24, שם מול כל נהג יהודי שנהרג נהרגים 10 במגזר הערבי, נוסעי רכב בגילאי 5 עד 19 שם מול כל נוסע במגזר היהודי נהרגים 7 במגזר בשל אי חגירת חגורות, בעיה שהביאה ל-155 אחוז מההרוגים אשתקד. בקרב הולכי רגל בגילאי 0 עד 4, שם על כל פעוט במגזר היהודי נהרגים 20 במגזר הערבי".

אכרם הציג כי במסגרת התוכנית לה שותפים גופים שונים ומשרדי ממשלה, מוקד הטיפול הוא 25 ישובים ערבים בהם עומד אחוז ההיפגעות בקרב צעירים על 0.6 אחוז ומעלה. "אנחנו מאמינים שעבודה מסיבית ומרוכזת בישובים האלה תביא לשינוי התמונה".

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של המגזר הערבי ציין כי "הטיפול לא רק תעבורתי ולא רק בטיחותי אלא הרבה יותר רחב. צריך לשאול מה הקילומטרז' שעושה האזרח הערבי לעומת היהודי – לעבודה, לקבלת שירותים ציבוריים, עוני משליך גם על איכות הרכבים. הנהגים במגזר מגיעים מהעבודות השחורות, הקשות, שמעייפות ומקשות על ריכוז בנסיעה. רב נהגי המשאיות הם ערבים. תאונות החצר של דריסת ילדים הם בשל העדר חניונים מסודרים, מדרכות. שלא ניפול לדיון חד ממדי".

אלי מורגנשטרן, רפרנט תחבורה במשרד האוצר בישר כי "במסגרת התקציב הוחלט על הקצאה של 22 מיליון שקלים לטיפול בכבישים ביישובי מיעוטים".

ח"כ אשר סיכם את הדיון ואמר, "אנחנו רואים שיש התחלה של ביצוע והתחלה של תוכנית שכמו שאמרו פה לא תבחן בחודשים או בשנה, אבל היא כן תבחן במעקב אחרי ההמשכיות וההתעצמות שלה לאורך הדרך, זה תפקידנו בוועדה ונעשה זאת בצורה מערכתית לאורך כל הדרך. שעובדים יחד ויש סמכות מכוונת זה חשוב מאוד".

"הוועדה פונה לראש אגף התנועה במשטרת ישראל – צורת העבודה שהוצגה כאן היא המנצחת וודאי במגזרים ייעודים, אנו מבקשים לרכז מאמץ אכפתי חזק מאוד, אין שום הצדקה לאי חגירת חגורה. אני קוראת למרכז השלטון המקומי לפעול לריכוז תוכנית לתמרור והתאמות בדרכי הערים, אני מוכן להיות חלק מזה מול משרד הפנים לגבי הנושא של חניונים וחניות למשאיות ואוטובוסים", דברי ח"כ אשר.