אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התריע היום (ד') בפני הממשלה כי אם לא תשנה את החלטתה להביא לישראל עובדים זרים מקצועיים מסין, ההסתדרות תנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותה, לרבות הכרזה על סכסוך עבודה.

במכתב שנשלח מניסנקורן לשר האוצר משה כחלון, לשר העבודה והרווחה חיים כץ ולשר הבינוי והשיכון יואב גלנט, כותב ניסנקורן כי בהחלטת הממשלה שהתקבלה ב-23 באפריל, המאשרת את ההסכם בין ישראל לסין בעניין יבוא עובדים זרים לענף הבניין, "חבוי" תת-סעיף המאפשר לממשלה לייבא עובדים זרים מקצועיים במקום עובדים ישראלים.

סעיף זה מתיר להעסיק עובדים זרים במקצועות המצריכים מומחיות ורישוי ישראלי, כגון מנהלי עבודה, מנופאים, מהנדסים וממוני בטיחות – כלומר שומרי הסף האמונים על הבטיחות באתרי הבנייה.

לטענת ההסתדרות, הסעיף עומד בניגוד להצהרות הממשלה על כך שהכוונה לייבא עובדים סיניים נועדה לתת מענה למחסור בכוח אדם בעבודות ה"רטובות" בלבד, והוא טומן בחובו פוטנציאל נזק חמור לתעסוקה ולבטיחות בענף הבניין.

"יבוא סיטונאי של עובדים זרים לתפקידים אלו, אשר מאוישים כיום באופן בלעדי על ידי עובדים מקומיים, צפוי להוביל לזילות של הסטנדרטים המקצועיים וכפועל יוצא לפגיעה מיידית בבטיחות העובדים בענף", טוען ניסנקורן במכתבו.

עוד כתב ניסנקורן כי המהלך עלול "להביא לפגיעה חמורה ובלתי הפיכה בשכר ובאפשרויות התעסוקה של ישראלים בענף, כמו גם בתמריץ של ישראלים ללמוד מקצועות אלו". "במקום לחפש פתרונות עוקפים וקצרי טווח, על מדינת ישראל לייצר מערכת הכשרה מקצועית נאותה אשר תיתן מענה לצרכי השוק והענף בטווח הבינוני והארוך", הוסיף יו"ר ההסתדרות.

ניסנקורן מתריע כי "החלטת הממשלה מסמיכה את גורמי הביצוע לבצע פתיחה בלתי מרוסנת ומיידית של הענף, ללא כל פיקוח פרלמנטרי, דיון ציבורי או היוועצות עם גורמים רלוונטיים (לרבות משרד העבודה והרווחה), ובכך מאפשרת יבוא עובדים זרים בדלת האחורית".

בסיום קורא יו"ר ההסתדרות ניסנקורן לשרים לתקן את החלטת הממשלה ולבטל את הפגיעה, אחרת ההסתדרות תנקוט בכל הצעדים הנתונים לה לרבות הכרזת סכסוך עבודה: "לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל תאפשר, בחשכת הליל ותחת אצטלה של תת סעיף משני בהסכם שרק השבוע נחשף לציבור, מהלך הטומן בחובו פגיעה בעשרות אלפי עובדים ישראלים מקצועיים אשר עושים עבודתם נאמנה לילות כימים בענף תובעני וקשה".