גלעד ארדן
גלעד ארדןPhoto by Marc Israel Sellem/POOL

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן (הליכוד), מתייחס בראיון לערוץ 7 לסרטון שחשף את השקר הגדול של רב המחבלים מרואן ברגותי, שבו תועד המחבל אוכל עוגיות וחטיף "טורטית" על אף שביתת הרעב שאותה הוא מנהיג בכלא.

לפני מספר ימים צפה השר ארדן בסרטון שבו נראה ברגותי זולל שתי עוגיות, אולם היה חשש שהפלסטינים ובני משפחתו יכחישו ויטענו שמדובר בסרטון מבוים. כעבור מספר ימים תועד שוב ברגותי כשהוא אוכל את ה"טורטית", ואז הוחלט לפרסם זאת לציבור.

"רציתי לחכות שיהיה משהו חד וברור, שיראו אותו אוכל ומסתיר, ואז כשנחשפתי לסרטון השני שצולם ביום חמישי האחרון, אמרתי 'יש לנו את זה', כי פה באמת אי אפשר להתווכח. השקר שלו נחשף'', אומר ארדן.

לדבריו, התיעוד של ברגותי מוכיח את מה שישראל טוענת כל הזמן, "השביתה הזאת היא לא בשביל שיפור תנאי הכליאה של המחבלים, אלא ברגותי מנצל את המחבלים האסירים כדי לקבל כותרות ולחזק את מעמדו הפוליטי מול אבו מאזן והרשות הפלסטינית''.

עוד מוקדם לקבוע האם לסרטון יש השפעה על שאר המחבלים השובתים רעב. ''אני מאמין שתהיה השפעה במידה מסוימת על חלק מהשובתים בעקבות החשיפה, בינתיים 820 מחבלים שובתים רעב כאשר השביתה החלה עם 1,300 שובתים''.

השקר של ברגותי

חבר הכנסת יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת רוצה לבקר את ברגותי בכלא. תתנו לו?

"לא. שביתת רעב היא עבירה, ולברגותי לא מגיע לקבל ביקורים. מאז שהתחיל לשבות בני משפחתו לא רשאים לבקר אותו, הוא בבידוד בבית המעצר קישון''.

מאז שנכנסת לתפקיד שלך יש שקט יחסי בהר הבית, מתי עולים שלב ומאפשרים ליהודים להתפלל במקום?

"אף פעם לא התביישתי לומר שהסטטוס קוו בהר הבית מקפח יהודים. אנחנו מדברים גבוהה גבוהה על חופש הדת אבל בהר הבית בעצם חופש הפולחן הוא רק למוסלמים. מצד שני אין קשר בין העוול כלפי היהודים לבין התפקיד שלי בתחום הביטחון - לוודא שהסטטוס קוו נשמר, ונשמרת זכות הגישה החופשית למקומות הקדושים ובראשם הר הבית.

"אני שמח שהצלחנו להרגיע את המצב, ואתה רואה עלייה דרמטית במספר המבקרים היהודיים בהר הבית, ברוך ה'. השינוי בסטטוס קוו שקיים שם כבר חמישים שנה זה משהו שהוא בין ראש הממשלה נתניהו למלך ירדן. לא תחת סמכותי. אני לא יכול לקבל החלטות כי ממילא ברור מה יהיו התוצאות של זה''.

פתיחת נקודת משטרה ראשונה בשועפאט
פתיחת נקודת משטרה ראשונה בשועפאטצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נחנכה השבוע נקודת משטרה ראשונה במחנה שועפאט. יש בזה מסר לערביי ירושלים?

"לקחתי על עצמי את השליחות הציבורית של ביטחון הפנים אבל אני לא שוכח שאני שר מטעם הליכוד. יש פה מסר ברור - המחשת ריבונותנו בכל חלקי העיר, כי זה לא מספיק לדבר על אחדות העיר אם אנחנו מתעלמים מחלקה המזרחי ואין שם סממנים ריבוניים. זו הפעם הראשונה מאז שחרור ירושלים שמוקמות נקודות משטרה בכפרים ערביים, זה מסר מאוד ברור''.

השר ארדן מספר כי יזם תוכנית היסטורית, כלשונו, לחיזוק אכיפת החוק והסדר בכל חלקי מדינת ישראל, בדגש על האוכלוסייה הערבית בצפון הארץ, במרכזה ובדרומה.

לדבריו, ''הערבים רוצים בתכנית הזאת לא פחות ממה שאני רוצה. חברי הכנסת הערבים לא מייצגים את הבוחרים שלהם ועוסקים בתמיכה באויב הפלסטיני. התוכניות שאני מיישם להקמת נקודות משטרה ולהגברת האכיפה והסדר יביאו רווח קודם כל לחברה הערבית וכמובן שכל אזרחי ישראל ירוויחו מכך''.

הממשלה התחייבה להקים יישוב לתושבי עמונה, איפה זה עומד?

"לצערי אני לא מעורב בנושא, שמעתי את ראש הממשלה אומר פעמים רבות שההבטחה הזאת חייבת להתממש ואני בטוח שראש הממשלה יעמוד בכך. אם יש פה גורמים משפטיים שכרגיל מעכבים אז חובתנו להתגבר עליהם ואני יודע שגם שרת המשפטים וגם ראש הממשלה והשרים מאוד רוצים לסיים את העוול הזה שנמשך בכל יום''.

יבקר בכותל. טראמפ
יבקר בכותל. טראמפReuters

איך המשטרה נערכת להגעת טראמפ לישראל?

''היו לי הרבה אירועים גדולים בקדנציה, כמו הלווית הנשיא לשעבר פרס, ולהבדיל - גל הטרור וחודש הרמדאן, אבל ברור שביקור של נשיא אמריקני ועם עמדות חותכות ברורות כמו של טראמפ, זה מבצע אבטחתי שאני לא זוכר כמוהו''.

השר ארדן מספר כי הנשיא טראמפ שוקל לבקר בכותל המערבי ובבית לחם. מפכ''ל המשטרה רנ''צ רוני אלשיך יפקד על המבצע. ''אנחנו כבר בהערכות קדחתנית לקראתו, צריך לזכור שבשונה מהעבר לא ניתנה הודעה מראש אלא רק שבועות בודדים''.

באבטחת הנשיא יהיו מעורבים אלפי שוטרים, "ייעשו פעולות מודיעיניות, כולל ברשתות החברתיות, כדי לזהות איפה עלולים להתפתח אירועים מסוכנים, אני בטוח שהמשטרה תעשה את תפקידה על הצד הטוב ביותר''.

להערכתך טראמפ יבשר על העברת השגרירות לירושלים?

''אני מאוד מקווה שכן, במיוחד לכבוד שנת החמישים לשחרור ירושלים. אין לי יכולת לצפות מה הוא יעשה אבל גם הביקור עצמו - בשונה מאובמה שהגיע בביקורו הראשון לקהיר ולא אלינו - יש פה מסר מאוד חשוב שאני מברך עליו''.

חוק הלאום יאושר בכנסת? עוד בכנס הקיץ שנפתח היום?

''היו כמה יוזמות לאומיות בקדנציה הזאת שנבלמו בגלל חלק ממרכיבי הקואליציה", אומר ארדן ורומז למפלגתו של שר האוצר משה כחלון. ''פה אני לא רואה אמירה נחרצת נגד החוק הלאום ואם נשכיל לממש את הרוב הקואליציוני שלנו ואת חובתנו כלפי הציבור שבחר בנו, אז אין מתאים יותר מהשנה הזאת כדי להעביר את החוק החשוב הזה''.