היוזם. ח"כ עודד פורר
היוזם. ח"כ עודד פוררצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (שני) תיקון לתקנות בתי המשפט (אגרות), לפיו יינתן פטור מתשלום אגרה למי שמבקש פסק דין הצהרתי בנוגע להיותו בן הלאום הארמי, לצורך רישום כבן הלאום הארמי במרשם האוכלוסין.

הפטור יינתן כהוראת שעה לשלוש שנים, וזאת במטרה להקל על המבקשים להירשם כך. בדברי ההסבר לתקנות נכתב כי "הטעם לפטור נעוץ בעובדה שרק ב-2014 הוכרו בני הלאום הארמי, ומאחר שנטען כי רבים מבני האוכלוסייה הארמית נמנעים מלשנות את הלאום שלהם בשל העול הכספי הכרוך בכך".

ממלא מקום יו"ר הוועדה חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "השלמה של מהלך חשוב מאוד. אני בעד שלא לערבב בין לאומים וככל שנחדד את הדברים כך ייטב".

חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יוזם הצעת החוק לסיוע ברישום: "המחסום הכלכלי עצר את התהליך ושרת המשפטים והאוצר נענו לרעיון של פטור מאגרה. כחלק מהסיכומים עם משרד המשפטים לא יידרש יותר עורך דין. יש כאן הפחתה בבירוקרטיה ובמעמסה הכלכלית".

שאדי חלול, יו"ר העמותה הארמית נוצרית, אמר בוועדה "אני סרן בגדוד 890 של הצנחנים. במשפחה שלי רק אני שיניתי את הלאום, הוריי לא שינו כי זה קשה כלכלית שכן נוסף על האגרות נדרש גם שכר טרחה לעורך דין שיכול להגיע לאלפי שקלים. זהו יום חג".

עו"ד אורי שלומאי ממשרד המשפטים הסביר, "כיום נדרשת אגרה של 1,140 שקלים כדי לקבל פס"ד הצהרתי כבן הלאום הארמי. ייצרנו עם הפרקליטות טופס נגיש שיוגש לבימ"ש עם דרישה לאסמכתאות שיש בבית ולא נדרש יותר עורך דין".

אתי וייסבלאי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגה מסמך מקיף שערכה בנושא ואמרה כי מעריכים שמתוך כ-134,000 נוצרים ערבים, למעלה מ-100,000 יכולים לשנות את הלאום לארמי. למרות זאת, משנת 2014 ועד עתה שינו רק 16 זכאים את לאומם לארמי. התקנות ייכנסו לתוקף 30 יום מיום פרסומן ברשומות.