למרות הכול. ידליקו מדורות
למרות הכול. ידליקו מדורותהלל מאיר

בועז כהן, תושב ירושלים ובעל קיוסק בהר ציון, רושם לעצמו ניצחון נוסף במאבקו הציבורי נגד ניסיונות ההשתלטות הבלתי חוקיים של הכנסייה היוונית אורתודוקסית על שטחים בירושלים העתיקה.

כזכור, לפני יומיים קיימנו ראיון עם כהן שסיפר על התנגדותה של הכנסייה היוונית לקיומן של מדורות ל"ג בעומר במתחם המכונה 'הגן היווני' ומצוי בהר ציון. זאת על אף שהמקום מוגדר בחוק כשטח ציבורי פתוח.

בעקבות התנגדות זו, כך נאמר לו בעל פה על ידי גורם בכיר בעיריית ירושלים, ניתנה הוראה שלא לאפשר את קיומן של המדורות ומי שיגיע למקום לקיים מדורות שכאלה יפונה על ידי המשטרה. ואכן, ביום ראשון בערב הגיעו למתחם הגן היווני נערים שביקשו להציב קרשים במקום לקראת הדלקתם כחלק מאירועי ל"ג בעומר, אך המשטרה פינתה אותם מהמקום.

בשיחה עמו ציין כהן והדגיש כי במענה כתוב שהתקבל מהעירייה נאמר לו כי השטח אמנם מוגדר כשטח ציבורי פתוח, ואולם הוא מוחזק על ידי הכנסייה היוונית, וזו מתנגדת לקיומן של המדורות במקום בשל תופעות של וונדליזם.

בתגובה שקיבל ערוץ 7 מעיריית ירושלים לקראת שידור הראיון עם כהן נכתב כי "השטח המכונה 'הגן היווני' הינו שטח בבעלות פרטית של הכנסייה היוונית אורתודוכסית. ייעוד השטח הוא אכן שצ"פ (שטח ציבורי פתוח), אך מעולם לא מומש (כמו שטחים אחרים דומים בעיר). הכנסייה היוונית פנתה לעירייה ולמשטרת ישראל באמצעות בא כוחם כי 'בכוונתם לא לאפשר את אירועי המדורות של ל"ג בעומר ו/או את המחנאות של שבועות על מתחם המקרקעין שלה', בשל ונדליזם ונזקים שנגרמו לכנסייה. העירייה והמשטרה ניסו לגשר בין הצדדים על מנת למצוא פתרון, אך ללא הועיל. הוצע למינהל הקהילתי לפנות לבעלים (הכנסייה) ולבקש את אישורם, אך עד-כה המינהל הקהילתי נמנע מלעשות כן".

אך מסתבר כי מאבקו של כהן, שבמקרה זה ייצג קבוצת עמותות שביקשו ממנו לנהל את המהלך מול הכנסייה ומול עיריית ירושלים, מאבק זה נושא פירות ואתמול (רביעי) הושלמו המהלכים שיאפשרו את קיומן של המדורות והתנגדותה של הכנסייה לכך הוסרה.

בהודעה שהגיעה מעיריית ירושלים נאמר כי "בשיח עם הכנסיה היוונית הצליחה העיריייה, באמצעות מנהל רובע מרכז להגיע להסכמות והבנות שלפיהן ניתן יהיה להדליק מדורת ל"ג בעומר בגן היווני".

נזכיר כי הצלחה זו במאבקו של כהן אינה ראשונה. בעבר נאבק נגד השתלטותה של הכנסייה על ציר תנועה המוביל למתחם קברי מלכי בית דוד וניסיונותיה להקים חומה שתמנע מתיירים ומבקרים להגיע למקום. מאבקו אז הניב הנחיית בית משפט לפתוח את הציר, בו אגב ממוקם הקיוסק השייך לו, לתנועת מבקרים ולהרוס את החומה שהקימה הכנסייה. יישומה של החלטה זו לא בוצע במשך תקופה ארוכה וכהן יצא למאבק נוסף שהניב תוצאות כאשר הכנסייה נאלצה להרוס את החומה אך הציבה במקום שער גדר ברזל גבוהה, וגם כאן התעמת כהן מול הרשויות השונות עד שאלה נאלצו לחייב את הכנסייה לפתוח במקום שער שיאפשר את תנועתם החופשית של המבקרים.