בית חולים. אילוסטרציה
בית חולים. אילוסטרציהצילום: iStock

הוועדה לצדק חלוקתי בראשות ח"כ מיקי זוהר התכנסה לדיון בנושא קיפוח בתי חולים הזקוקים למחלקות לטיפול נמרץ.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר ציין כי כבר לפני עשור ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת מחקר בנושא המחסור במיטות במחלקות טיפול נמרץ שהצביע על כך שבשנת 2007, שיעור המיטות על כל 100,000 תושבים עמד על 460 מיטות, ואילו כיום שיעור המיטות על כל 100,000 תושבים עומד על 285 בלבד.

ח"כ זוהר הוסיף: "כבר לפני עשור הייתה מצוקה ולא רק שלא חל שיפור אלא המצב אף הורע באופן משמעותי. ברור שמדובר בדבר המהווה סכנת חיים ממשית, בשל העובדה כי חולים המצויים בסכנת חיים ונזקקים לטיפול נמרץ – נאלצים בעל כורחם לשהות במחלקות רגילות כירורגיות, במחלקות פנימיות, או במסדרונות בקרבת האחיות. כמובן סידור זה, אינו נותן מענה הולם באשר לרמת ואופי הטיפול, לכשירות מקצועית של הצוות המטפל, למכשור ועוד, מה שמאפשר בפועל הטיפול הנמרץ במצב זה, נאלץ הצוות הרפואי לקבל החלטות גורליות את מי להכניס ואת מי להוציא מהטיפול הנמרץ."

אריאל בוצ'ינסקי, יו"ר ארגון המתמחים אמר בדיון: "בישראל של 2017 יש מחסור אקוטי במיטות טיפול נמרץ מה שעלול להביא לתמותה. הביע הידועה הרבה שנים ולצערנו לא רק ששום דבר לא נעשה, המצב גם הופך יותר גרוע. בכל בתי החולים מספר החולים הנזקקים לטיפול נמרץ גדול ממספר המיתות בתקן. יש בתי חולים למשל בכל רגע נתון יש בין 50-70- חולים שזקוקים לטיפול נמרץ ואין להם מקום. מספר המיטות בארץ נמוך באופן משמעותי בהשוואה למדינות מערביות בארה"ב למשל זה פי שלושה"

ד"ר ירון בר לביא מההסתדרות הרפואית, הוסיף "יש פער בין מספר המיטות בתקן למספר המיטות המופעלות, כי אין כוח אדם להפעיל אותם. יש היום מיטות שניתן להפעיל אותם אבל אין כל אדם. בשביל שכל חולה קשה יקבל טיפול נמרץ כפי שמגיע לו, צריך פי שלוש מיטות. בלי ספק יש מחסור גדול יותר בפריפריה מאשר במכרז."

ד"ר ערן הלפרין, מנהל בית החולים ביילינסון, אמר "יש כוונת מכוון של האוצר לרסן את מערכת האשפוז, בגלל הקופות. המדינה נותנת חצי ממה שנותנים בעולם המערבי ומצפה שהרמה תהיה כמו בעולם המערבי."

ד"ר ורד עזרא ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות, ציינה, "שיעור המיטות במדינה ירד באופן יחסי לגדילת האוכלוסייה. מערכת הבריאות רעבה למשאבים. אנחנו עומדים כרגע בפני תכנית מיטות של חלוקת 1500 מיטות בשש השנים הקרובות. התכנית מאוד מפורטת. אי אפשר לכל המיטות ילכו לטיפול נמרץ כי יש הרבה צרכים למערכת. אנחנו בשלבי סיכום סופיים מול האוצר. אני מקווה שאחרי שנשחרר את התכנית המצב ישתפר."

יו"ר הוועדה ח"כ זוהר אמר בסיכום הדיון כי בכוונת הוועדה לקיים דיונים נוספים בנושא ולעקוב אחר החלטות משרד הבריאות בנוגע לתקציב המחלקות לטיפול נמרץ.