מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג
מייסד פייסבוק, מארק צוקרברגצילום: רויטרס

על פי דיווחים בארה"ב, מאז בחירתו של דונלד טראמפ, חברות בעמק הסיליקון מעניקות לעובדים חופשות בתשלום כדי לצאת ולהפגין בנושאים פוליטיים.

העיתון Christian Science Monitor דיווח כי חברת פייסבוק העניקה לעובדים יום חופש ב-1 במאי בכדי להפגין נגד מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ. בכך הצטרפה לחברות כמו Comcast ויצרנית הביגוד והציוד פטגוניה, שמעניקות לעובדיהן זמן חופשי לפעילות פוליטית מזה שנים.

אתר ה-San Francisco Chronicle ראיין את אדם קליינברג, יו"ר חברת שיווק קטנה בסן פרנסיסקו שנותנת לעובדיה יומיים של חופש מדי שנה לטובת פעילות פוליטית. "דמוקרטיה היא מוסד השתתפותי", הסביר. "זה לא רק משהו שמתרחש פעם בארבע שנים, כשיש לך מועמד במירוץ".

האם קליינברג מצפה שהפעילות הפוליטית שהוא מממן תפעל נגד דונלד טראמפ? התשובה שלו לא היתה חד משמעית. "ודאי שהיתה לי מוטיבציה, משום שאני סבור שטראמפ הוא אדם עם רעיונות מסוכנים ואופי מוסרי נמוך", הסביר קליינברג, "אבל גם לא רציתי להיות צבוע ולמנוע מאנשים להביע כל דעה שהם עשויים לאחוז בה. באמצעות הפגנה מאורגנת, לאזרחים יש את האפשרות להפעיל לחץ כשחוקים או גופים ממשלתיים לא ממש מביעים את רצון העם בחוקים שהם מקדמים".

ואולם, לפי האתר הימני Milo, החברה – Traction – מציעה לעובדיה לבחור מתוך רשימה של פעילויות מוצעות ודורשת מהעובדים לומר מראש איזו פעילות הם מתכננים.

החברה ספגה נאצות וביקורות שליליות בשל מדיניות זו. אזרחים רבים סבורים, מזה זמן רב, שחברות בבעלות של אנשי שמאל מעודדות את ההפגנות הרבות שמתקיימות ברחבי ארה"ב מאז בחירתו של טראמפ, שכוללות הפרעות מאורגנות לאירועים פוליטיים של רפובליקנים. חלק מההפגנות הן בעלות אופי אלים, וברות מהן טוענים המפגינים שטראמפ אינו נשיא לגיטימי ("לא הנשיא שלי").