משרד החינוך
משרד החינוךפלאש 90

מסתבר שיש מחיר להחלטתם של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים שמחליטים לעשות את המאמץ ולשלב את ילדיהם בכיתות המוגדרות כרגילות.

על פי החלטת משרד החינוך, ילדיהם בעלי צרכים מיוחדים שלומדים בכיתות משולבות עם תלמידים המוגדרים כ"רגילים" אינם זכאים לקייטנה והארכת שנת הלימודים, כפי שנהוג בחינוך המיוחד.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת ציבי קורן, האחראית על תחום חינוך מיוחד בבית הספר 'ראשית' בגוש עציון, על מה שנראה כאבסורד.

את דבריה פותחת קורן בהדגשת עובדת היותו של בית ספר ראשית בית ספר ניסויי ייחודי וראשון מסוגו שתכליתו שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות. לדבריה בכיתות בית הספר משולבים ילדים "מכל מיני רקעים, פיגור בדרגות שונות ובעיות שמקשות להשתלב בחברה נורמטיבית רגילה".

לזאת היא מוסיפה ומעירה כי "יש ילדים עם בעיות תקשורת שכן זכאים לקייטנה", אך האבסורד מתמקד בבעלי בעיות התנהגות ורמות פיגור שונות.

בקשתם של אנשי בית הספר מתמקדת במניעת אפלייתם של ילדי בית הספר בקייטנות שמתקיימות בפסח ובחנוכה ובהארכת הלימודים על אמצע חודש אוגוסט. לשם כך נצרך מימון הסעות ותקצוב הפעילות עצמה. עד כה, היא מספרת, מבקשים אנשי בית הספר מהרשויות השונות מהם מגיעים ילדי בית הספר לסייע בתקצוב כחסד בלבד, ואכן חלק מהמועצות נעתרו כדוגמת גוש עציון והר חברון, אך זאת רק בתום דיונים שמתקיימים שוב ושוב. עיריית ירושלים היא דוגמא הפוכה. שם לא נעתרו לבקשה ואחת האמהות מביאה את ילדה בעצמה לקייטנה. "זו בעיה כשזה נעשה בחסד ולא בזכות".

קורן מציינת כי מדובר באבסורד של ממש שכן בעבר הוקמה ועדת דורנר שקבעה נהלים לשילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך ואף קבעה כי ילד יעבור ממוסד חינוך אחד למשנהו עם התקציב לו הוא זכאי. החלטה זו אמנם קיימת, אך בפועל היא אינה מיושמת.

"לאורך שנים בכל הגעה של מפקחות אלינו אני מעלה את הנושא הזה שכואב לי לאורך שנים. השנה זה כואב במיוחד כי לא הצלחנו להסדיר את העניין מול עיריית ירושלים" היא אומרת ומציינת כי לבד מההסעות יש צורך במימון מקיף לפעילות המתבצעת בקייטנות. המציאות כעת היא שההורים משלמים סכום סמלי של 150 שקלים לשבוע, אך לא די בכך שמדובר בסכום שגם הוא אמור היה להיות משולם על ידי משרד החינוך, אלא שמדובר בסכום שאינו מאפשר את ביצוע הפעילות הראויה במלואה אלא רק פעילות מצומצמת ללא ימי כיף וחוויות נוספות להן זוכים ילדים מקבילים שאינם בבתי ספר משלבים.

לדברי קורן עד כה הגיב משרד החינוך לדיווח תקשורתי אודות הבעיה וטען כי המשרד פתח את הדברים, כלשונה, אך בפועל "לא ראינו את הדברים ברשימה התקציבית", והמשמעות היא שתקציב למטרה זו לא נמצא ולא יינתן.

"בסופו של דבר בית הספר עובד לפי המלצות ועדת דורנר, אבל ללא התקציבים של ועדת דורנר. את השילוב התחלנו עוד לפני הקמת הועדה ויש לנו הרבה ידע וניסיון בנושאי השילוב. באים אלינו מכל הארץ, משפחות עוברות דירה כדי שהילדים שלהם ילמדו אצלנו", מעירה קורן.

את הטענות העברנו למשרד החינוך ובתגובה נמסר לנו כי "החל משנת הלימודים הנוכחית, תשע"ז, יאריך המשרד את שנת הלימודים לתלמידים עם מוגבלות שכלית קלה הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר ובגנים לחינוך מיוחד ובכיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים עד למחצית חודש אוגוסט ( 15.8) וכן גם במהלך חופשות סוכות חנוכה. ופסח. החלטה זו לא הוחלה על כיתות רגילות".