איך מרגישים בתוך מנהרה?
איך מרגישים בתוך מנהרה?צילום: דובר צה"ל

לחימה באמצעות שלטים ומסכים הייתה עד כה לרוב נחלתם של גיימרים, אך ביחידת העילית יהל"ם של חיל ההנדסה, החליטו לרתום את הטכנולוגיה לטובת התמודדות עם אחד האתגרים המורכבים ביותר: לחימה תת-קרקעית.

במסגרת הכשרת הלוחמים החלו לאחרונה ביהל"ם לעשות שימוש גם במשקפי VR (משקפי מציאות מדומה) ובאפליקציה שמאפשרת להם ללמוד על כל סוגי התחמושת בה ישתמשו במהלך שירותם באופן ויזואלי ונגיש במיוחד.

"מטרת השימוש במשקפי המציאות המדומה היא להגדיל את הוודאות של הלוחמים בזמן לוחמה תת-קרקעית", מסבירה קצינת גוף פיתוח הדרכה ביחידה, רס"ן מ'. "לוחם שייכנס למנהרה אמיתית לא יצטרך לנחש מה יפגוש. תוואי השטח והמאפיינים שהוא יראה במשקפיים יהיו דומים למה שהודרך אליו בהכשרה. בזכות המשקפיים, הלוחמים מבינים למעשה בדיוק מה אנחנו מצפים מהם".

השימוש הראשוני במשקפיים החל בשבועות האחרונים, וביחידה כבר מביעים שביעות רצון. במהלך ההרצה הראשונה, שנערכה בצוות מסלול ביחידה, חקרו את האפקטיביות של המשקפיים - כפי שבאה לידי ביטוי בתגובות הלוחמים. "החיילים מספרים על שינוי אדיר, בציפיות ובהמחשת האתגרים ותוואי השטח", אומרת רס"ן מ'.

כיום קיימים שלושה סוגי משקפי מציאות מדומה שנמצאים בשימוש ביחידה. הסוג הראשון מאפשר תנועה במרחב בתיאום עם תנועת המשתמש, לסוג השני יש חיישני זיהוי ובשלישי ניתן לשלוט באמצעות שלטים חיצוניים, איתם אפשר להתנייד במרחב, לבחור אובייקטים ולהתמקד בהם.

כך יתאמנו החיילים בלחימה בתוך מנהרות

רס"ן מ' מסבירה כי על מנת לבסס את עולמם המקצועי של לוחמי ההנדסה, הכרחי להציג בפניהם את איומי המנהרות, דבר שפשוט הרבה יותר לעשות בזכות המשקפיים: "ככה הם יכולים ממש לראות לנגד עיניהם את המאפיינים של המנהרות, תוך כדי שהם הולכים בתוך מנהרה ויכולים להפנים את כל מה שמוסבר הלכה למעשה".

כמובן שמשקפי המציאות המדומה אינם החלק העיקרי בהכשרתם של הלוחמים. "בנוסף להדמיות קיימים גם האמצעים הקונקרטיים שבהם הלוחמים מתאמנים", מדגישה רס"ן מ' ומפרטת: "הם יורדים לשטח, מתאמנים במנהרות תרגול, שהדברים לא יישארו כמובן רק בתאוריה. ככה הסיכוי שיפתיעו את הלוחמים פוחת".

הכשרת הלוחמים באמצעות המשקפיים כוללת שלושה שלבים. "בשלב הראשון הלוחמים עורכים 'סיור' בתוך הטווח התת-קרקעי שמוצג להם במשקפיים", מסבירה קצינת ההדרכה, "בחלק מהמקרים החיילים מובלים ובחלקם מתקדמים עצמאית". בשלב השני, החיילים מסיירים בעצמם במנהרה המדומה ובמקום מדריכה יש להם תחנות קוליות שמסבירות מה הם רואים.

"כדי להרגיל את החיילים לנוע באופן זהיר וחרישי, ולבחון כל הזמן אם יש מלכודות, אנחנו מטמינים מצלמות וחפצים ממולכדים במנהרות", היא מציינת. "מנהרה דורשת ערנות גבוהה, זה לא כמו ללכת בשטח פתוח ככה סתם. נדרשת הליכה יותר אטית ומחושבת בשביל שנוכל לבחון איומים שונים".

בשלב השלישי החיילים נבחנים ביכולתם לפעול באופן עצמאי, לסרוק את השטח ולזהות מלכודים. לאחר מכן בוחנים את הלוחמים במספר שאלות במטרה לוודא שאכן הם יודעים כיצד לפעול במנהרה במקצועיות ובבטחה.

"בנוסף למשקפי המציאות המדומה", משתפת רס"ן מ', "פותחה אפליקציה שמאפשרת ללוחמים ללמוד על כל סוגי התחמושת ומרכיביה. הרבה יותר קל ומהיר ללמד מבחינה ויזואלית את הדברים. ככה בעצם זמן הלמידה מתקצר משמעותית ומה שמדריכה צריכה להסביר בכל הדרכים היצירתיות במשך שעה, ניתן להראות היום באמצעות הטכנולוגיה במשך רבע שעה. הכל הופך למקצועי ומהיר הרבה יותר".

לדבריה של רס"ן מ', קיצור ההכשרה בזכות הטכנולוגיה תורמת לניהול אפקטיבי יותר של כוח האדם ביחידה: "לאור העובדה שאנחנו נמצאים בעידן של קיצור משך השירות, אנחנו רוצים ליצור התייעלות. כל הטכנולוגיות האלו עוזרות לשמור על הרמה של הביצועים - מבלי ליצור פערים".

"מוטלת עלינו החובה להכשיר את הלוחמים באמצעות אימונים רבים ומגוונים ככל האפשר, כדי שיצליחו להתמודד עם כל האתגרים", מסכמת רס"ן מ'. "בזכות המשקפיים והאפליקציה החדשה, ההכשרות יהיו מהירות יותר והתוצאות טובות יותר".