סגן נשיא הראשון של הנציבות האירופית (אנגלית)

פרנס טימרמנס, סגן הנשיא הראשון של הנציבות האירופית (הרשות המבצעת של האיחוד האירופי), היה אורח הכבוד בדינר של ועידת רבני אירופה שהתקיים אמש (שלישי) באמסטרדם, הולנד.

"המצב ולפיו כל יהודי חמישי חווה אלימות אנטישמית, פיזית או מילולית מחייב אותנו למעשים ולא להצהרות", אמר טימרמנס, "הגיע הזמן לקחת את העניינים בידיים. אירופה חייבת להיות טובה יותר ליהודים.

''חלק מאיתנו עדיין לא הפנים כי מה שעושה אותנו אירופאים זו הזיקה והמחויבות האבסולוטית לערכים היסודיים של סובלנות, כבוד וחירות", הסביר. ''אירופה, מוסדותיה ואזרחיה חייבים להילחם באנטישמיות כדי להביט אל העתיד, לשמור על הקונצנזוס נגד תופעות מבישות אלה ולהיות גאים בזהותנו".

סגן הנשיא טימרמנס אמר כי "לפי נתוני הסוכנות היהודית, בעשור אחד איבדנו 600 אלף יהודים באירופה. אירופה ללא יהודים לא תהיה אירופה; אני מבקש מכם להעביר לידינו כל מידע מקהילותיכם בעניין הסתה וורבלית שיטתית במדינות החברות באיחוד האירופי, הנוגע להחלטת הקומיסיון. עפ"י הסכם ליסבון והחל מדצמבר 2014, יש בידנו הכוח לפתוח בהליכים משפטיים נגד מדינות החברות באיחוד האירופי שאינן עומדות בהחלטה נגד האנטישמיות והגזענות".

טימרמנס הוסיף כי הוא מודע לכל יוזמות החקיקה נגד חוקי הדת ובהם שחיטה כשרה וברית מילה. "לא נסבול חקיקה שכזו שתגביל את זכויותיהם הדתיות של אזרחי אירופה". סגן נשיא הנציבות האירופית הביע את תמיכתו בהמשך קיום המסורת היהודית באירופה ללא הפרעה ואמר כי לרבנים ולהנהגה הדתית חלק חשוב במבנה הבסיסי של אירופה.

''אומרים עלי שאני יהודי. אכן אני יהודי במובן הרחב של המילה אך למעשה אני קתולי. מה לעשות'' - אמר לתשואות הקהל – ''לא כל אחד מושלם. אין אירופה ללא הקהילה היהודית''.

הרב פנחס גולדשמידט, נשיא הוועידה, דיבר לאחר טימרמנס והביע מורת רוח ותמיהה מכך שיהודים באירופה נותנים את קולם לימין הקיצוני הדוגל בגזענות ובלחימה בחופש הדת וזאת כשבעים שנה לאחר השואה.

הוא אמר עוד כי "בחירת איש המפלגה הגזענית לראשות הקהילה היהודית בהולנד מעמיד בסכנה את המלחמה שלנו על חופש הדת".