לקחת אחריות ולא להאשים
לקחת אחריות ולא להאשיםצילום: שאטרסטוק

חודש אייר הוא החודש היחיד שסופרים בו ספירת העומר מתחילתו ועד סופו. משמעות הדבר היא שזהו חודש של עבודה.

זהו חודש שבו אנחנו יורדות לקרקע אחרי חג החירות, ועמלות כדי לבנות את הכלים שיכילו את האורות שנקבל בעזרת ה' בסיוון. יצאנו ממ"ט שערי טומאה ואנחנו מתקדמות צעד צעד אל עבר מ"ט שערי הקדושה. גם מזלו של החודש – מזל שור – מרמז על עבודה. השור הוא בהמה שמסייעת לאדם בעבודת החריש והזריעה.

זכינו להיוולד בדור של שפע. המים זורמים בברזים, הכביסה נעשית במכונות, יש מקרר בכל בית וכמות המוצרים החד-פעמיים בחיינו - החל מחיתולים וכלה בכוסות ותבניות - מקלה על מלאכת משכננו. אלא מאי? לאט לאט מבלי משים אנחנו הופכות מפונקות, והפינוק הזה הולך ומחלחל גם לתחום עבודת המידות. קלות החיים היומיומיים שמתבטאת בגלישה ובלחיצה על כפתורים מקשה עלינו להתמודד במאבקים האמיתיים.

גם בתחום הבריאות העמל והיגיעה הם חלק בלתי נפרד מהעניין. אם את חפצה לשמור על בריאותך את צריכה לעסוק בפעילות גופנית שמחייבת אותך לצאת מאזור הנוחות שלך. בנוסף לכך עלייך להתמודד תדיר עם חשקים ותאוות שאורבים בכל פינה, ובייחוד עלייך להישמר ממזונות שמוגדרים כ"אוכל מנחם".

אוכל מנחם הוא מזון המורכב לרוב משומן ועמילן, והוא משמש כאמצעי נחמה הן בשל הרכבו הביוכימי שמעודד את המוח להפריש חומרים התורמים לתחושת הרוגע או האופטימיות, והן בשל העובדה שלפרק זמן מסוים הוא פשוט מסייע לך להתמקד בהנאה שהאכילה מסבה לך ולהדחיק הצדה את הדבר שגרם לאי נוחות רגשית מלכתחילה.

נוסף על כך, מזון מנחם הוא מזון שבאכילתו אנו מדלגים על שלב היגיעה. העובדה שזהו מזון מרוכז באנרגיה גורמת לכך שאנחנו מצליחות להכניס לגופנו בפרק זמן קצר יחסית כמות רבה מאוד של אנרגיה.

כדי לסבר את האוזן, לדוגמה, כדי לקבל את כמות האנרגיה שאת מקבלת מ‑100 גרם שוקולד מריר משובח עלייך לאכול חמישה ראשי חסה בגודל בינוני (לפני תיבול ובלי רוטב כלשהו). בלי להיכנס להרכב התזונתי של כל סוג מזון ולהשפעתו על בריאות הגוף, אפשר לראות במבט חטוף שאכילת השוקולד מצריכה מאיתנו הרבה פחות מאמץ מלעיסת החסה. גם המהירות שבה אנחנו חוות תענוג בעקבות פעולת אכילת השוקולד מנצחת את זו של החסה.

אמנם אוכל הוא דבר שאמור להסב לנו עונג, ואכילה היא פעולה שקשורה בהכרח לנפש ולמערכות היחסים שלנו עם הקרובים לנו. הבעיה בהפרזה באכילת מזונות מנחמים היא שאכילת יתר מזיקה לבריאות שלנו, מה גם שמטרת הפעולה הזאת לעולם אינה מושגת. הנחמה היא רגעית, ורק דוחה את ההתמודדות האמיתית עם מקור אי הנוחות ששלח אותנו לפתרון הקל והמהיר.

מלחמות ישראל

השם ישראל ניתן ליעקב אבינו לאחר ששרה עם א‑ל ויכול לו. משמע, בדנ"א הרוחני שלנו יש לנו מידת לחימה שמטרתה לעלות מעלה מעלה בסולם הקדושה. העבודה עצמה מתלבשת בתחומי החיים השונים. מהות המאבק היא הפך הנחמה, הפינוק והנוחות המשחרים לפתחנו בימים אלה.

שמעתי פעם משל יפה שמסביר שבכל פעם שקל לנו – נדע שאנחנו בירידה, ובכל פעם שקשה – נדע שאנחנו בעלייה. הרי במהותנו אנו שואפים למנוחה, והיום יותר מתמיד זה קל יותר להשגה.

יתרה מזו, הפכנו להיות מומחים בהסתרות ובהצטדקויות כדי שנוכל לחיות עם עצמנו. כך למשל, התירוצים שמושמעים בתוכנו פנימה כדי להצדיק אכילת מזון מנחם היא "מגיע לי", "בא לי", "רק עוד אחד אחרון ודי". האין אלה משפטים שמושמעים בפי ילדינו הצעירים ומוציאים אותנו מדעתנו?

תכנית הלחימה

מכיוון שאנחנו בחודש של עבודה, אנא קומי עורי, הפשילי שרוולים והצטיידי בכלי הנשק הבאים:

כוח רצון

כדי לצאת למלחמה עלייך להיות בעלת כוח רצון לנצח. מדובר קודם כול ברצון לחיות, שהוא הפך ייאוש וויתור. הרצון הוא שורש להכול, והוא הכלי שמשתוקק לאור לשרות בתוכו. אותה השתוקקות מחדירה בנו את התנועה אל עבר מימוש הרצון, ומספקת לנו את הכוח להתמודד בדרך מול ליסטים ומבקשי רע.

עקשנות

השור מזכיר לנו את מידת העקשנות שעלינו לאמץ כדי לצאת למלחמה. בלי עקשנות המלווה בהתמדה אנחנו עלולים להישבר מול רוחות קלות שנושבות מולנו. כמו כן העקשנות מסייעת לנו לצלוח קרבות שנחלנו בהם הפסד, ולזכור שלפעמים הירידה היא לצורך עלייה.

משמעת עצמית

בלי משמעת עצמית הקרב אבוד מראש. עלינו לזכור שהחטאים רובצים בפתח הבית, וההרגל מקשה על יכולת ההתנגדות שלנו. משמעת עצמית מסייעת לנו להתנגד לכל הכוחות שמושכים אותנו לחזור להרגל, ולנקוט בתחבולות מלחמה כדי לנצח במאבק.

אחריות במקום האשמה

האשמה של עצמנו או זולתנו היא תכסיס קרב ידוע של היצר המבקש להכשילנו. יש לזכור שהדרך רצופה רגעים של ספק, ייאוש וחוסר אונים, וכל עוד אנחנו מתמודדות איתם בהאשמה עצמית או בהטלת אשמה באחרים – אנחנו מועדות לתבוסה.

במקום אשמה קחי אחריות. זכרי שזה בידייך. ראי עצמך אחראית למחשבותייך, לרגשותייך ולפעולותייך, ומתוך מקום של בחירה בטוב וראיית הנזק בבחירה החלופית – המשיכי לעמוד איתנה מול המאבקים שמתחוללים בקרבך.

עוז ואומץ

כדי להתגבר עלינו להצטייד בתעוזה ובאומץ לב. העוז יסייע לנו לעמוד מול כל אויב שיאיים להכשילנו והאומץ יסייע לנו להאמין ביכולתנו לנצח במאבק.

לתפארת קיומנו הפרטי והכללי.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי