יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו"ר הכנסת יולי אדלשטייןצילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

יושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין יצא בסוף החודש הבא לביקור רשמי במוסקבה.

זהו ביקור רשמי ראשון של אדלשטיין במוסקבה והוא צפוי להתרחש, באופן סמלי, בדיוק 30 שנה לאחר שחרורו של יולי אדלשטיין מהכלא הסובייטי ביולי 1987.

אדלשטיין יהיה אורחה של ולנטינה מטווינקו, יושבת-ראש מועצת הפדרציה של רוסיה (הבית העליון של הפרלמנט הרוסי). זהו ביקור גומלין לביקורה של מטווינקו בכנסת בשנה שעברה, אז גם נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין הכנסת לבין הבית העליון של הפרלמנט ברוסיה.

אדלשטיין גם יזכה לכבוד מיוחד ויוצא דופן: לנאום במליאת הפרלמנט. יו"ר הכנסת צפוי לנאום בעברית וברוסית.

הביקור מתוכנן להיות שלושה ימים ובמהלכם צפוי אדלשטיין להיפגש עם המארחת מטווינקו ולאחר מכן, כאמור, ינאם אדלשטיין נאום מיוחד בפני חברי מליאת מועצת הפדרציה

בנוסף, צפוי יושב ראש הכנסת להיפגש עם שר החוץ הרוסי אנדריי לברוב, עם יושב-ראש הדומא ויאצ'סלב וולודין (הבית התחתון של הפרלמנט) ועם חברי הפרלמנט ברוסיה החברים באגודת הידידות עם הכנסת. צפויה גם פגישה עם ראשי הקהילה היהודית במוסקבה וביקור ב'מוזיאון היהדות והסובלנות' המנציח את ההיסטוריה של העם היהודי עד התפרקות ברה"מ.

אלמנט חשוב בביקור יהיה סיור אישי שיערוך אדלשטיין בעיר מוסקבה בתחנות משמעותיות בסיפור חייו - מקומות בהם היה אדלשטיין פעיל כ'סרובניק', המקום בו נעצר, בבית המשפט ועוד.

ליושב ראש הכנסת תתלווה משלחת בה ייטלו חלק גם חברי הכנסת רוברט אילטוב ויואל רזבוזוב ומנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר כי "ברור שזה ביקור מיוחד והתרגשות עצומה בצדו. המטרה היא לפתח עוד את הקשרים המצוינים בין המדינות ובמיוחד הקשרים בין הכנסת לפרלמנט הרוסי שפיתחנו. הם טובים מאי פעם עם שיתוף פעולה מצוין בתחומים שונים וידידות עמוקה.

''ברור שלא ניתן להתעלם מהסמליות, שיכולה הייתה להיחשב כחזיון תעתועים רק לפני כמה שנים, שמי שהיה אסיר בברה"מ יעמוד על בימת הפרלמנט במוסקבה וינאם כיושב ראש כנסת ישראל", הוסיף.