החצר הפנימית בבית הרב
החצר הפנימית בבית הרבצילום: יאיר דן

בימים האחרונים הוחלט על החזרתו של הדיון סביב הקמת מבנה העשוי לפגוע בשימור בית הרב קוק בירושלים לוועדת השימור בראשות ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת.

על ההתפתחות האחרונה בפרשה הסבוכה שמתנהלת במספר זירות במקביל ועניינה הוא זהות הגורם בעל הסמכות להחזיק בבית הרב, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יו"ר בית הרב, הרב יוחנן פריד, שכבר בפתח הדברים מעדיף להתמקד בתכלית המהותית של הפעילות בבית הרב ורואה בעימותים המשפטיים נספח בלבד.

"ההתמודדות היותר אמיתית היא העובדה שבית הרב הוא מקום תרבות תורנית תוסס ומשמש מקום להרבה אנשים וגופים ולכחמישים אלף מבקרים שמתמודדים עם התוכן של משנת הרב קוק והשפעתה על המעשים הציוניים-דתיים בירושלים ומחוצה לה. אנחנו רק משמרים את הצינור להובלת דרכו של הרב והדבר לא מוצא חן בעיני כמה אנשים ובראשם הועד הכללי שאינם ממשיכי דרכו של הרב", אומר הרב פריד ולמעשה קושר את העימותים המשפטיים להתנגדות האידאולוגית של אנשי הועד הכללי, המגיעים מהמגזר החרדי, לפעילות הציונית דתית המתרחשת בבית הרב ברוח הגותו של הרב קוק.

לטעמו של הרב פריד מאחורי הטענות שמעלה הוועד הכללי עומדות לא יותר מאשר שאיפות נדל"ניות כלכליות. "את טענת הנדל"ן הם לא אומרים בפה מלא, אבל משתמע מדבריהם שזה מה שמעניין אותם, בעיקר כעת, כשמרכז העיר מתפתח באופן משמעותי. הם דורשים שנשלם להם כסף על השימוש במקום", אומר הרב פריד ומזכיר את עיקרי הטענה הבסיסית שבשמה באים אנשי הוועד, וטענה לפיה הנדבן שתרם את בית הרב נתן אותו לרב קוק עצמו, אך עם פטירת הרב זצ"ל הרי שעל הנכס לחזור לידיהם.

בדבריו מזכיר הרב פריד את התנגדותם של הרב צבי יהודה קוק, בנו של הרב, ושל חתנו שגרו במקום עשרות שנים למסירת הנכס. "הרב פרנק פסק שכל עוד מורשת הרב קוק נמשכת במקום ממשיכים להחזיק בדבר. הפסיקה הזו היא הבסיס לבקשת הרב צבי יהודה מאיתנו להמשיך ולהפיח את רוח הרב במקום", אומר הרב פריד ומציין כי בשלב זה מצוי הדיון בבית הדין הגדול, שם מתברר ערעור על פסיקת בית הדין.

על המאבק מול הניסיונות לאפשר את הגבהתו של מבנה חדש בצמידות לבית הרב תוך פגיעה במקום ובשימורו, מספר הרב פריד: "בחצר הלא גדולה שבה הרב קוק היה מכנס ציבור רחב ושם התרחשו לא מעט פעולות בשנות חייו, בונים בניין שמשמש למסחר ומגורים. זהו בניין שלא רק שיסתיר את הנוף והשמש אלא גם את מקומו של בית הרב. הסביבה הציורית הפכה להיות סביבה של בתי ענק. אנשי הוועד מעוניינים להרוויח מהמקום והתחילו לבנות במקום בית". אנשי בית הרב ערערו על כוונה זו וכעת חזר הערעור להידון בוועדת השימור, לאחר שהתברר כי הדיון הראשוני בוועדה התבצע ללא נוכחות הצדדים.

"אנחנו מקווים מאוד שהצל הזה של בעיות נדל"ן, ממון ושכנים לא יעיב על הפעילות הענפה והגדולה בעלת האופק הרחב שבמקום", אומר הרב פריד המציין את המהלך הכולל להפיכתו של המבנה למרכז רוחני הגותי עבור הציונות הדתית.

בשולי השיחה עמו נשאל הרב פריד אודות הדיווח לפיו בתוככי חצר האבן של המבנה, חצר שגם היא חלק מפרויקט השימור המקומי, היה מי שמצא לנכון להדליק מדורה בל"ג בעומר האחרון. הרב פריד אינו מציין מי הם שביצעו את המעשה, אך קובע כי מדובר ב"אנשים שאינם רגישים לא לצורה ולא לתוכן, לא לאיש ולא למקום. הם הבעירו מדורה וטינפו את המקום, מקום שבו כל המתיירים בירושלים מגיעים לראות את החצר ושני הבורות שבמרכזה, ואת החצר הירושלמית המופלאה והמשמעותית שהפכה למאכולת אש".