לא להפריז ברף הציפיות
לא להפריז ברף הציפיותiStock

לנוכח נתוני הגירושין הקשים בישראל יוצא לדרך מיזם חדש, 'טיפת דבש' שמו, ומטרתו צמצום הגירושין בישראל, חיזוק המשפחה והקשר הזוגי.

מאחורי המיזם, המובל על ידי ארגון חותם, עומדים הרב עזריאל אריאל רב הישוב עטרת, מטפל זוגי וראש מחלקת חברה ורווחה בארגון, ורעייתו, הרבנית חדווה אריאל, עובדת סוציאלית המתמחה זה עשרות שנים בטיפול וייעוץ זוגי, עמה שוחחנו ביומן ערוץ 7.

על ייחודה של התכנית החדשה מספרת הרבנית אריאל: "כמטפלים זוגיים עשינו מחקר מקיף על אתגרי הזוגיות בעידן שלנו, ומצאנו שהבעיות הן לא טעות בבחירת בן הזוג המתאים, כי גם כשהאהבה פורחת יש שחיקה לאחר זמן, וגם רווקות מתמשכת לא נובעת מבררנות של בן הזוג אלא מציפיות גבוהות מאיכות הקשר. אם הציפיות לא קשורות למציאות האכזבה עלולה להביא למשבר ולעזיבת המערכת".

"שאלנו את עצמנו למה יש שחיקה באהבה, התבססנו על מחקר מקצועי ומצאנו שבתרבות של היום אנשים מבססים אהבה על רומנטיקה שרואים בה את האידאל המרכזי ואפילו הבלעדי של הנישואין. אפשר לומר שרומנטיקה היא דבר חשוב כמתניע למערכת הזוגית, אבל לאורך זמן שני בני אדם שצריכים להסתגל אחד לשני מוצאים את עצמם מתפשרים ומפנים מקום זה לזה, וזה קשה.

"לפעמים מרגישים שמוותרים על משהו מהם בשביל הזוגיות ללא תמורה, ויש שמגיעים לפנקסנות של מה אני השקעתי ומה אתה השקעת, וכך הרומנטיקה נעלמת", אומרת הרבנית אריאל ומספרת כי לנוכח הנתונים הללו נמצא הפתרון שבכוחו להחזיר את הרומנטיקה לזוגיות.

לדבריה הפתרון טמון בגישה שבה "כל אחד מבני הזוג יוצא מעבר לעצמו, ואפילו מעבר לבן זוגו, ויראה בקשר הזוגי מעבר לאני ולאתה אלא לאנחנו שהוא מעל האני והאתה, מעין ישות שלישית שהיא הזוגיות עצמה, לא כתודעה שמבטלת את האני והאתה, אלא שכל אחד רואה את הזוגיות כמרחיבה את האישיות הפרטית שלו".

ממשיכה הרבנית אריאל ומציינת כי בשיח משולש של אני, אתה ואנחנו ובירור של מה טוב לנו ולא רק מה טוב לי או לך ייווצר חידוש לרומנטיקה הזוגית. "ניתוח המילה רומנטיקה אומר שמה שיוצר את החוויה העילאית הזו הוא הקרבה בין שני אנשים זרים, זה מה שיוצר חוויה רומנטית חזקה, וככל שחיים יחד אין זרות ואין גילוי של הזולת וכך הדבר מעלים את הרומנטיקה.

"כאשר כל הזמן נעשה בירור חוזר של אני אתה ואנחנו, זה יוצר מחדש חוויה של התקרבות רומנטית לאורך זמן, כי מגלים כל פעם רבדים ועומקים חדשים. חווית הברור המשולשת הזו מובילה להבנה של ברייה חדשה שבוראים".

ברוח גישה זו בנו הרב והרבנית אריאל שישה מפגשי סדנאות העוסקים בפנים שונים של הזוגיות ובנייתה המחודשת. סדנאות אלה מבוססות מחקרים מרחבי העולם וככאלה הן תואמות ומתאימות לכלל האוכלוסייה ולאו דווקא לזו שומרת המצוות. הרבנית מציינת בדבריה כי בין המנחים שמוכשרים להעברת הסדנאות יש גם כאלה שאינם דתיים, וממילא הזוגות המבקשים להיכלל בתכנית יכולים לבחור בין מנחה שומר מצוות לשאיננו כזה, אם כי "יש חילוניים שרוצים לשמוע מה ליהדות יש לתרום להם".

התכנית שאותה הקימו הרב והרבנית מתאימה גם לרווקים המעוניינים להינשא ומבקשים להיכנס למערכת הזוגית מתוך מבט מפוכח. בעתיד, כך מקווה ומאמינה הרבנית אריאל, ייתכנו גם שיתופי פעולה בין אנשי התכנית למוסדות חינוך על מנת להכשיר את הדור הצעיר לעולם הזוגי ולמנוע מבעוד מועד בעיות שעלולות לצוץ בעתיד הרחוק יותר.