ביל והילארי, 2016
ביל והילארי, 2016צילום: רויטרס

סת' ריץ', פעיל במפלגה הדמוקרטית שנרצח בוושינגטון בשנה שעברה, הוא האיש שהדליף לוויקיליקס את המיילים הפנימיים של המפלגה הדמוקרטית – הדלפה שפגעה בסיכוייה של הילארי קלינטון להיבחר. כך מסרו מקורות ברשויות האכיפה.

הידיעה הזו מתנוססת בראש אתר החדשות של "פוקס ניוז", ולא בכדי. מתנגדי בני הזוג קלינטון מצביעים מזה שנים ארוכות על שורה של מקרי מוות מסתוריים שפוקדים אנשים שפגעו בדרך זו או אחרת בכוחם של בני הזוג קלינטון. מותו של ריץ', ב-10 ביולי, לווה מייד בשמועות כאילו יש קשר בינו לבין הדלפת המיילים, אך אז נדמה היה שאלו השערות חסרות ביסוס.

כעת, כאשר רשת "פוקס ניוז" מדווחת ממקורות מוסמכים שריץ' אכן היה האיש שהדליף את המיילים הדמוקרטיים לוויקיליקס, אנו צפויים כנראה לסערה תקשורתית וציבורית, ולדרישות מצד הרפובליקנים להעמיק את החקירה בשאלה אם יש קשר בין בני הזוג קלינטון ו/או מישהו אחר במפלגה הדמוקרטית לבין רצח ריץ'.

ריץ', יהודי בן 27, נרצח מטרים ספורים מדלת ביתו, אליו הלך ברגל לאחר בילוי לילי בפאב. הוא נורה מאחור, והרוצח לא גנב ממנו דבר – למרות שהוא נשא עליו ארנק, טלפון סלולרי ושרשרת בשווי 2,000 דולר.

חוקר פדרלי שעבר על חומרים שסוכנות ה-FBI לקחה מהמחשב של ריץ' בתוך 96 השעות הראשונות לאחר הרצח, אמר שריץ' יצר קשר עם ויקיליקס דרך עתונאי חוקר בשם גאווין מקפיידן, שהועסק בוויקיליקס.

החוקר סיפר שיותר מ-44,000 מיילים ו-17,000 קבצים מצורפים שנשלחו ע"י ראשי המפלגה הדמוקרטית הועברו ע"י ריץ' למקפיידן לפני 21 במאי.

פחות משבועיים אחרי הרצח, פירסם ויקיליקס מיילים שהראו שאישים בצמרת המפלגה קשרו קשר בכדי לפגוע במועמדותו של ברני סנדרס. ההדלפות גרמו לחלק מתומכי סנדרס לפעול נגד קלינטון ופגעו בכוחה הפוליטי.

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס, הציע פרס כספי למי שיביא מידע שיוביל לתפיסת רוצחו של ריץ'. הוא רמז שיש קשר בין ריץ' לוויקיליקס. "המקורות שלנו נוטלים סיכונים, והם מתחילים לדאוג כשהם רואים דברים כאלה", אמר לגבי הרצח.