הרב זאב וייטמן
הרב זאב וייטמןצילום: אלעד וייטמן

הדבר החשוב ביותר הוא יצירת יחסי אנוש תקינים. אם מערכות ההשגחה ישכילו להבין שחשוב מאוד לרקום יחסים טובים עם הגוף המושגח, ויקפידו לחפש משגיחים שיצליחו לבנות מערכת יחסים של שיתוף פעולה, של אמון, של כבוד ושל הערכה הדדית – הדבר יביא למהפכה משמעותית בעולם הכשרות.

במקרים רבים המושגחים רואים במערך ההשגחה דבר מעיק המהווה מטרד מיותר, מערך שחושד ולא נותן אמון, וכתוצאה מכך אין להם עניין לסייע לכשרות, ובלי נקיפות מצפון הם אינם רואים בעיה בהסתרת האמת. לעומת זאת, אם תיבנה מערכת יחסים טובה, חברית ומכבדת בין מערכת ההשגחה ונציגיה ובין המושגחים, התוצאה תהיה שבעלי העסקים עצמם ירגישו מחויבות לסייע למשגיח לבצע את עבודתו בהצלחה, ויעשו ככל יכולתם למנוע תקלות ובעיות.

במקום יחסי יראה וחוסר אמון, יש לבנות מערכת יחסים של אהבה ואמון הדדי, מערכת יחסים שבה המושגחים יהיו הראשונים שידווחו למשגיח על כל בעיה. מערכת יחסים שתביא לכך שבעלי העסקים לא יחששו מלהתייעץ ולשאול את הרב והמשגיח, כי הם ידעו שמערך ההשגחה ינסה תמיד למצוא פתרון בשבילם, והרבנים והמשגיחים יקפידו לומר תמיד רק את האמת ההלכתית ולא יאסרו דברים מותרים, כמו שלא יתירו דברים אסורים.

אם נשכיל לבנות מערכת כזו שבה המשגיח והמושגח אינם משחקים בשוטרים וגנבים, ובעלי העסקים יבינו שהמשגיחים אינם אויביהם אלא אוהביהם – נחולל מהפכה אמיתית ומשמעותית בתחום הכשרות.

כדי להגיע למארג יחסים כזה עלינו להיות ישרים, הגונים ושומרי חוק, ולהקפיד לדרוש רק את מה שנדרש על ידי ההלכה, להימנע מכל אבק חילול השם ולהתרחק כמו מאש מכל אבק טובות הנאה. עלינו לכבד את המושגחים ולדעת להסביר להם במאור פנים את החשיבות של הדרישות הכשרותיות ואת ההיגיון שבהן, ומומלץ מאוד גם לתת לבעלי העסקים תחושה שהמשגיח מתעניין לא רק בכשרות אלא גם בעסק שאותו הוא משרת ובאנשים שבאים איתו במגע.

הרב זאב וייטמן

רב קונצרן תנובה ורב היישוב אלון שבות