ירושלים
ירושליםצילום: נתי שוחט, פלאש 90

לקראת יום ירושלים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מאור צמח מארגון 'לך ירושלים' על נתוני הבנייה בבירה. האם יתכן ובבירת ישראל יש הקפאה סמויה?

"בתקופתו של אובמה התרחשה בפועל הקפאת בניה בחלק משכונות ירושלים, החלק המכונה קווי 67', רמת שלמה, הר חומה פסגת זאב וכו'. התקיימה שם הקפאה בפועל. הנתון הוא בנייה של 500 יחידות דיור במשך חמש שנים. בסוף השבוע האחרון התבשרנו שגם ועדות התכנון והבניה הפסיקו לתכנן את העתיד בשכונות האלה וכך אנחנו מגיעים למעשה להקפאה מוחלטת בשכונותיה של ירושלים", מספר צמח.

באשר לנתוני התקופה האחרונה הוא מציין כי הנתונים אינם מבשרים טובות. "171 יחידות דיור שווקו מתחילת 2017, זה לעג לרש. מספר זעום של יחידות בשכונות החדשות. זו מציאות בלתי נסבלת, מציאות אנטי חברתית אנטי יהודית ואנטי מדינית. ירושלים היא מעל המחלוקות בין ימין ושמאל וחלק מההעצמה הכלכלית של ירושלים היא פתרונות דיור לזוגות צעירים".

לדבריו, זוג צעיר אינו יכול כיום לרכוש דירה בירושלים וכך בפועל נוצר מאזן הגירה שלילי. הנתונים מלמדים כי בשנה האחרונה עזבו את העיר 18 אלף תושבים ונכנסו 10 אלפים. פער זה של 8,000 תושבים הוא "נתון שהוא בלתי נסבל חברתית", הוא אומר ומסביר כי הנוטשים את העיר אינם מפנים דירות. "מדובר בזוגות צעירים שמתחתנים ומחפשים דיור זול באזורים אחרים. אלו כוחות צעירים שמהווים מנוע צמיחה כלכלי שירושלים מאבדת אותו. דיור מוזל ובר השגה משאיר את הצעירים שהם העתיד של ירושלים".

"בסופו של דבר ירושלים היא בקונצנזוס הלאומי. ברור שיש פתרונות. נתניהו בערב הבחירות האחרונות ושלפניהן דיבר על בניה ב-E-1 אבל עד היום אבן לא זזה שם. מישהו עוצר את זה ומישהו עוצר את השכונה שתוכננה בגבעת המטוס. דרושה רק חתימה כדי לבנות של 5000 יחידות דיור. ברור שיש כאן מדיניות ויש כאן הקפאה שהיא בלתי ניתנת להבנה", הוא מוסיף.

צמח מציין עוד כי "יש ממשלה לאומית, וצריך להגיד בקול גדול שאם קוראים לטראמפ להעביר את השגרירות, אז זה אמנם נחמד להעביר כיסא מתל אביב לירושלים וזה חשוב, אבל בניית יחידות דיור בכל שכונותיה של ירושלים זה הרבה יותר חשוב מהעברת כיסא לירושלים. חסרות לנו כאן עשרת אלפים יחידות דיור לפחות".