בנייה ביו"ש. לאפשר קודם ליהודים
בנייה ביו"ש. לאפשר קודם ליהודיםצילום: מירי צחי

ביממה האחרונה פורסם כי ראש הממשלה מעוניין לאשר בקבינט מספר מחוות לרשות הפלסטינית - כולל מתן אפשרות לתושבי הרשות לבנות בשטחי C, מה שנמנע מהם מאז נחתמו הסכמי אוסלו.

ליאור זברג, מומחה נדל"ן, מספר כי באזור קיימים אלפי דונמים של יהודים אשר הבניה בהם נאסרה בעקבות הסכמי אוסלו.

"ביהודה ושומרון ישנם אלפי דונמים שנרכשו ע"י יהודים, חלקם לפני קום המדינה וחלקם בשנות ה-80 ולאחריהם. מרגע החתימה על הסכם אוסלו, נמנעת האפשרות מהבעלים היהודים האפשרות לממש בניה בקרקעות אלו וזכות הקניין של הבעלים היהודים נפגעה לא ניתן לבנות בקרקעות אלו, ולא ניתן לממש הבעלות", הוא אומר.

לדבריו מדובר בפגיעה קשה בבעלי הקרקעות. "ישנם משקיעים תושבי הרצליה שאני מלווה שסבם מטעמי ציונות רכש לפני מספר עשורים קרקעות בצפון השומרון, שהוכרזו שנים לאחר מכן כשטחי B. כשנכדיו ניסו לממשן הם נתקלו בסירוב. לא ניתנה להם האפשרות לקדם תכנון ובטח לא בניה וזאת כל עוד הסכמי אוסלו תקפים".

הוא מספר על מקרה נוסף, בשנות ה-80 קבוצה של תושבים מאלון שבות, אשר רכשה בשומרון באזור נחל תאנים צפונית לקדומים קרקעות שיועדו להקמת יישוב חדש." אחד מהדברים אשר תקעו את קידומו של יישוב היו ההכרזה על קרקעות אלו כשטחי B. צריך לזכור שלמרות ששטחי B מוחזקים ביטחונית בידי צה"ל הסירוב עומד בתוקף. לעומת זאת זכות הקניין של הערבים בשטחי C מעולם לא נפגעה".

"הם לא איבדו את חזקתם בקרקעות ואף ניתן להם להמשיך לגור ולהתפתח במקום. הכוונה לאפשר לערבים לתכנן ולבנות באותם שטחי C ובסמוך ליישובים היא עוול, בטח לנוכח נישול בעלי הקרקעות היהודים משטחי B", מוסיף זברג.

הוא קרא לשנות מדיניות כלפי בעלי הקרקעות היהודים ביו"ש. "מלבד הפגיעה בבעלי הקרקעות בשטחי B , גם יהודים המעוניינים לרכוש קרקעות בשטחי C נקלעים לקשיים וביורוקרטיה. חשוב שבדיון שעלה, ימצא פתרון לזכות הקניין של היהודים בשטחי B, וזאת לפני שדואגים לבנייה ערבית בשטחי C".

הבוקר יצאו כנגד המהלך אותו מתכנן רה"מ מספר חברי כנסת וכן יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט אשר הבהיר כי לא ייתן למהלך לעבור. בנט שלל בתוקף את האפשרות כי יינתן לתושבי הרשות היתרי בניה ביו"ש, והתבטא כי יתנגד לכל ויתור מדיני בעניין.