יובל לששת הימים
יובל לששת הימיםצילום: מארק ניימן, לע''מ

ברחבת הכותל נערך הערב (שלישי) טקס לציון יובל למלחמת ששת הימים ולאיחוד העיר ירושלים, בהשתתפות נציגיהם של שלוש החטיבות שאיחדו את העיר: חטיבה 55 - "חוד החנית", חטיבה 10 - "הראל" וחטיבה 16 - "החטיבה הירושלמית".

בטקס נערך מסדר כבוד להוקרת הלוחמים, והוקרנו בו קטעים דוקומנטריים אודות הקרבות על איחוד העיר.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בטקס "היום אנו עומדים כאן, חיילי החטיבות הלוחמות, בעבר ובהווה: ותיקי הצנחנים, ותיקי החטיבה הירושלמית, ותיקי חטיבת הראל וקציני ולוחמי צה"ל היום, תוך שאנו זוכרים את רגעי הגבורה, והדבקות במשימה, הניצחון וההקרבה".

הנשיא סיפר על הלחימה העזה של הלוחמים בכל חלקי העיר ועל כך שאת הבשורה על שחרור העיר העתיקה שמע ברשת הקשר בנגמ"ש, בדרכו מבית לחם לחברון: "אלו היו מילים שלא אשכח, רגעים שלא אשכח: 'הר - הבית - בידינו'. אנחנו בחברון וליבנו – בירושלים האהובה. דבר לא ישווה לתחושתם של בני ירושלים שזכו לאחדה".

ריבלין המשיך, ''עבורנו, מאחדי ירושלים, לוחמי מלחמת ששת הימים, בכל החטיבות, בכל הגזרות ובכל החזיתות – היו אלה רגעים כבירים, שלעולם לא ימחו. ירושלים – שבה אל בניה! כולנו – ויעידו גם המבוגרים והמנוסים ממני הנמצאים כאן – הרגשנו אז שההיסטוריה היהודית והישראלית – נושאת אותנו על כפיה".

"מסרנו את נפשנו בשביל ירושלים כי ידענו, על ירושלים צריך להתעקש", הדגיש הנשיא והוסיף: "לעולם נתעקש על ירושלים. אין לא הייתה ולא תהיה מציאות אחרת. כאן באבנים האלה – פעימות הלב של האומה היהודית. ירושלים היא ליבה של מדינת ישראל והכותל – הוא לב ירושלים".

הנשיא חתם את דבריו ואמר "ביום שחרור הכותל רשם שר הביטחון של אותם ימים, משה דיין, פתק, והטמין אותו בין אבני הכותל: 'לו יהי שלום על ישראל'. גם היום אנו ממשיכים לשאת אותה תפילה. מי ייתן ויבוא שלום על ישראל. 'שישו את ירושלים גילו בה. גילו בה כל אוהביה'. חג ירושלים שמח".

הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט אמר בטקס "היום, במעמד מרגש והיסטורי זה, על רחבת הכותל המערבי, אני עומד לפניכם - לוחמי החטיבות שהשיבו לפני חמישה עשורים לעם היהודי את בירתו הניצחית. אנחנו עומדים כאן בלב ירושלים, והמראות והתחושות זכורים לכם היטב. אתם זוכרים את השמחה הגדולה ואת תחושת הגאווה שבניצחון, וכואבים את מחיר הדמים ששילמתם בקרבות הקשים.

''הרוח שהובילה אתכם להסתער בקרב - רוח של אהבת המולדת, של רעות ושל אומץ לב - היא שהניחה את היסודות לדמותו של הלוחם הישראלי''.

"היום נזכיר ונזכור גם את אלו שלחמו לצידכם, אך לדאבון הלב לא שבו משדה הקרב", הוסיף איזנקוט. ''הזכות הגדולה שהעניקו לנו כרוכה בחובה גדולה לא פחות: להגן על המדינה, להבטיח את קיומה ולאפשר התפתחות, שגשוג ופריחה. חמישה עשורים עברו מאז מלחמת ששת הימים - המזרח התיכון משנה את פניו והאיומים לובשים ופושטים צורה, צה"ל התעצם ומתאים את עצמו לאתגרי העתיד. דבר אחד לא השתנה: המחויבות, המסירות והאחריות של הלוחם הישראלי.

''כאן, בלב ליבה של בירתנו הנצחית ולמרגלות אבני העד של הכותל המערבי מתייצבים לוחמי צה"ל לאורך כל השנה ונשבעים אמונים למדינת ישראל, ובכך מדור לדור ממשיכים את מורשתם, את עוז רוחם ואת רוח הלחימה שלכם: לוחמי מלחמת ששת הימים", דברי הרמטכ''ל.