יעקב לזוביק
יעקב לזוביקצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, הודיע למנכ"ל משרד ראש הממשלה כי בכוונתו לסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה.

לזוביק נענה לבקשת משרד ראש הממשלה להמשיך לכהן בתפקידו עד לאיתור מחליף.

בשנים האחרונות הוביל ד"ר לזוביק את הרפורמה הדיגיטלית בארכיון המדינה, זאת לאחר תקופה ארוכה בה הצביעו גורמים רבים על הצורך בהתאמת הארכיון לעידן המידע.

במסגרת הרפורמה מבוצעת סריקה של עשרות מיליוני מסמכים והוקם אתר אינטרנט חדש במטרה לאפשר הנגשה דיגיטלית של אוצרות הארכיון לציבור הרחב. בנוסף, החל ארכיון המדינה במהלך רחב של גניזה דיגיטלית במטרה לוודא שמידע דיגיטלי ערכי, שנאסף לאורך השנים במשרדי הממשלה, לא יירד לטמיון.

בשנה האחרונה הוביל ד"ר לזוביק גם את פרויקט חשיפת התיקים הנוגעים לפרשת ילדי תימן. פרויקט זה הביא לידי ביטוי את היכולות הדיגיטליות אשר פותחו בארכיון בתקופת כהונתו, וזכה לשבחים רבים.

בנוסף, ממש בימים אלה, עם ציון יובל למלחמת ששת הימים, הוביל ד"ר לזוביק את חשיפת החומרים הנוגעים למלחמה ובניהם את דיוני ועדת השרים לענייני ביטחון (קבינט).

מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר הודה לד"ר לזוביק ואמר כי הוא ''קידם בשנים האחרונות רפורמה רחבה והכרחית בתחום המתאפיין בשמרנות. הוא דחף לקיום הרפורמה, כפי שאנו מצפים ממנהלים בכירים בשירות הציבורי בתהליכים של רענון מערכות ותיקות והתאמתן לעידן החדש".

לזוביק אמר כי "שש שנות עבודתי בארכיון המדינה היו מן החשובות בחיי המקצועיים. אני מבקש להודות לראש הממשלה ולהנהלת המשרד בתקופת כהונתי על התמיכה האקטיבית שבה זכיתי ובאה לידי ביטוי בהגדלה משמעותית של משאבי הארכיון ובגיבוי למהלכים מקצועיים מורכבים שנדרשו לביצוע הרפורמה.

''אני תקווה שמעתה ואילך הציבור הישראלי יוכל לעשות שימוש נרחב בתיעוד ההיסטורי שבסופו של דבר שייך לו", הוסיף.