ירי בקליעה. ארכיון
ירי בקליעה. ארכיוןצילום: רויטרס

אתמול (רביעי) הגישו ארגון 'נבחרת השבת', ארגון שהוקם במטרה לתת שיוויון הזדמנויות בספורט לספורטאים שומרי שבת, עתירה דרך עו"ד הפרופסור אביעד הכהן, ובה נדרש לתת לספורטאים שומרי שבת אלטרנטיבות חלופיות לתחרויות ספורט המתקיימות בשבת.

העתירה שהוגשה לבית המשפט העליון בראשותו של השופט אורי שהם, עסקה בעובדה כי במשך השנים הודרו באופן שיטתי ספורטאים שומרי שבת ומסורת מהשתתפויות בתחרויות ספורט הממונות כולן או מקצתן, באופן ישיר או עקיף מהקופה הציבורית, כאלה המאורגנות על ידי איגודי הספורט השונים.

על פי כתב התביעה, הדרתם של הספורטאים שומרי השבת והמסורת מהווה פגיעה קשה בזכותם החוקתית של אותם ספורטאים לשיוויון הזדמנויות, למיצוי יכולותיהם ולפגיעה בכבודם ובחופש הדת.

יש לציין כי הנפגעים העיקריים כתוצאה מהתחרויות בשבת הינם ילדים ובני נוער, דבר המעמיד את אלו בפני דילמה קשה לשמור את מצוות דתו, הערכים והמסורת עליהם גדל והתחנך או ליטול חלק כשאר בני גילו בתחרויות ספורט.

אמנם בשנים האחרונות חל שיפור בנושא כשישנם לא מעט תחרויות המתקיימות בימות החול, אך מקצי הגמר, רובם ככולם, מתקיימים במהלך ימות השבת.

ארגון 'נבחרת השבת' דורש דבר אחד - מתן הזדמנויות שוות להשתתף בתחרויות הספורט ובאליפויות ישראל מבלי להכריח את הספורטאים הצעירים לוותר על שמירת אורחות חייהם. "הדרת ציבור מסויים מתחרויות ואירועי ספורט, בין שיהא זה ציבור יהודי ובין שיהא זה ציבור נוצרי או מוסלמי, דתי או מסורתי, פוגעת בזכויות יסוד של אותו הציבור ופוגעת בערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית", נכתב בכתב התביעה.

בכתב התביעה מובאות דוגמאות רבות של ספורטאים שומרי שבת ומסורת בשלל ענפי הספורט שהודרו במהלך השנים וכן פסיקות קודמות והתערבויות של פוליטקאים בנושא.

עוד נכתב כי למרות שהבטיחה של שרת התרבות והספורט מירי רגב שאמרה כי תפעל "לאפשר לכל ספורטאית וספורטאי שעמדו בקריטריונים הנדרשים להשתתף בתחרויות כמו יתר הספורטאים", זו לא קיימה את הבטחתה ואף פניותיהם של ראשי הארגון אליה לא נענו במענה של ממש.

לאחר עיון בעתירה, החליט שופט בית המשפט העליון אורי שהם לדרוש בצו על תנאי את תשובתם של כל הנוגעים בדבר, שרת התרבות והספורט מירי רגב ואיגודי השחיה, הקליעה וההתעמלות, בתוך 24 שעות.

בנימוקיו כתב השופט שהם, "מדוע לא ינקטו בכל האמצעים הדרושים, כספיים מנהליים ולוגיסטיים, כדי לאפשר תחרויות ספורט בכלל ואליפויות ישראל בפרט באופן שלא ימנע מספורטאים שומרי שבת ומסורת השתתפות שיוויונית בהן? מדוע לא יאפשרו לכל הספורטאים להתמודד באופן שיווני בתחרויות השונות הממומנות מכספי הציבור?".

מארגון 'נבחרת השבת' נמסר כי "לארגון אין כוונה לדחות תחרויות באופן גורף אלא לתת לאותם ספורטאים צעירים המתאמנים 5 ו6 ימים בשבוע במשך שנים, להתחרות בתחרויות רשמיות של האיגודים להם הם משתייכים כשאר הספורטאים. ארגון נבחרת השבת שם לו למטרה לתת לאותם ספורטאים הזדמנות שווה להתחרות בתחרויות ספורט ארציות כשאר ספורטאי ישראל ולא להיות נופלים על בסיס דתם".