פרופ' זאב רוטשטיין
פרופ' זאב רוטשטייןצילום: פלאש 90

על רקע קריסת המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, חושף היום ארגון לביא כי כ-70% מהילדים המטופלים במחלקה אינם ישראלים.

חלק מילדים אלו הם תיירים מחו"ל אשר מגיעים לטיפול במסגרת "תיירות מרפא" והשאר תושבי הרשות הפלסטינאית שאינם ישראלים.

את הנתונים חושף הארגון מתוך מכתב של פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה אשר נשלח לאחרונה לעו"ד אליעד שרגא בתגובה למכתב אשר כתב האחרון ליועמ"ש בעניין קריסת המחלקה המטו-אונקולוגית ילדים.

ממכתבו של רוטשטיין עולה כי בשנת 2016 טופלו במחלקה רק 12 ילדים ישראלים, לעומת 21 ילדים מהרשות הפלסטינית ו-7 ילדים נוספים תיירים מהעולם. נתונים דומים נרשמו גם בשנת 2015 אז טופלו במהלך השנה במחלקה רק-15 ילדים ישראלים לעומת 18 פלסטינים ו-7 תיירים.

לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

חשיפת הנתונים המדאיגים מגיעה על רקע המאבק אשר מתנהל בין הנהלת המרכז הרפואי הדסה לצוות הרופאים של מחלקת ההמטו-אונקולוגית ילדים, וזאת לאור טענות הרופאים על מחסור בתקציבים ובכח אדם אשר פגעו באיכות השרות והטיפול בחולים.

לאחרונה אף החריף המשבר עד להודעת הצוות הרפואי על התפטרות קולקטיבית אשר צפויה להיכנס לתוקף בחודש הבא.

מי אחראי לעומס במחלקה?

בתגובה לנתונים קראו בארגון לביא לשר הבריאות ליצמן לפעול ולהיכנס לעובי הקורה "אנו קוראים לשר הבריאות יעקב ליצמן לפעול ולהיכנס לעובי הקורה. לא יתכן שהטיפול במטופלים מהרש"פ ומהעולם יבוא על חשבון ילדים ישראלים. בימים אלה נחקק חוק הסדרת תיירות מרפא אנו קוראים להכניס לרגולציה את תיירות המרפא מהרש"פ בחוק". אמרו.

בארגון ציינו כי לאור הנתונים ישנה חשיבות להסדיר את תיירות המרפא גם משטחי הרש"פ בחוק תיירות המרפא אשר בא להסדיר את נושא התיירות ואשר נחקק בימים אלו.

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר בתגובה, "במתמטיקה פשוטה, הצורך בהשתלת מח עצם בילדים ישראלים באזור ירושלים, הוא בסדר גודל של כ- 12 מקרים בשנה ולכן צודק משרד הבריאות בקביעתו שאין צורך בפתיחת מחלקה נוספת בבי״ח שערי צדק. אין צורך לציין כמובן שהדסה מעולם לא דחתה אף ילד הזקוק להשתלת מח עצם, מכיוון שבעזרת המיטות במכון שרת יש תמיד אפשרות לקבל את כל הילדים".