מפקדי המשטרה בכניסה להר
מפקדי המשטרה בכניסה להרצילום: מטה ארגוני המקדש

למעלה מאלף יהודים עלו להר הבית ביום ירושלים לרגל היובל לשחרור העיר העתיקה וההר. זהו מספר תקדימי של יהודים שעלו למקום בטהרה אי פעם מאז שחרורו, מספר שמכפיל כל שיא קודם במקום שעמד עד היום על 495 יהודים.

במטה ארגוני המקדש הביעו שביעות רצון גדולה ממה שהגדירו כ'מפנה דרמטי שמתחולל בהר הבית'. במטה הופתעו מהיענותם הגדולה של רבנים, ראשי ישיבות חברי כנסת ואף שרים בממשלה שקראו להשתתף ולהעצים את העלייה להר הבית כהלכה ביום הזה. וכך גם מההיענות הציבורית המפתיעה לקריאות הללו.

ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, הנמנה על ראשוני הרבנים שעלו להר הבית, היה נרגש מאד בכל משך שהותו בהר בכניסה וביציאה. פעם אחר פעם נשנק הרב בדבריו על השינויים המפליגים המתרחשים בהר הבית ובשינוי היחס המשטרתי והשלטוני אל העולים ואל העליה.

בדבריו אל תלמידי הישיבה שהתלוו אליו אמר הרב מדן כי "לא ראיתי אף פעם כזה כבוד שכינה בהר". "פעם היינו הולכים כאן שפופים, ומהר, עם הערות בלי סוף מה לעשות. וכל כך מעט אנשים היינו, ורק רצו להיפטר מאיתנו. מה שרואים כאן הוא מפנה שאנחנו נמצאים בו בצעד ראשון לקראת כבוד השכינה. שיתוף הפעולה של הרשויות וכל הדברים שאנחנו עושים. כמה שאני מתרגש לראות את הצעד הגדול הזה שעשינו היום". אמר הרב.



בארגוני המקדש מפרטים ומדווחים כי המשטרה איפשרה באופן תקדימי את שהותן של 3 קבוצות יהודים בו זמנית בהר הבית. בנוסף אף הגדילה את מספר היהודים בקבוצה. בין 45 עד 58 שמהווה מספר תקדימי של שנים רבות בהר הבית. המשטרה אף הקלה מאוד את המעקב נגד מתפללים יהודים. רבים מן העולים דיווחו כי התפללו הרבה בלחש ושפכו שיחם בפני שוכן המקום. גם המשתחווים בהר הוצאו מהמקום ולא נלקחו למעצר.

החל מהשעה 5 לפנות בוקר החלו תפילות חגיגיות בשער ההר. המונים התאספו במקום החל מהנץ החמה, כדי לתפוס מקום בעליות הראשונות להר. בשעה 7:30 שעת פתיחת ההר ליהודים כבר עמדו בכניסה קרוב ל- 300 איש. גם בהמתנת הפתיחה ליהודים בצהריים התקיימה במתחם הבידוק תפילת מנחה.

בעקבות הביקוש הרב פתחה המשטרה את עמדת הבידוק כבר בשעה 6:30. שעה לפני שעת הפתיחה. בצהריים פתחה המשטרה את העמדה בשעה 13:00, חצי שעה לפני הפתיחה. השוטרים בשער הכניסה העניקו יחס אדיב, והשתדלו על אף העומס לפעול בצורה טובה ומכבדת.

ארגוני המקדש הורשו גם הפעם להעמיד כיבוד קל לטובת העולים. אפילו עמדת הטענה לטלפונים שהוצבה לשירות הממתינים.

עם כל זאת מוסיפים ומעירים בארגוני המקדש כי "למרות ההקלות, משך ההמתנה לכניסה התארכה מאד נוכח הגידול הדרמטי במספר העולים, עד למעלה משעתיים. במקום נוצרו תורים צפופים ודוחק רב שעם העליה במספר העולים עלולה היתה לגרום לתוצאות לא רצויות".

יצוין כי על מנת לייעל את ההתנהלות בכניסה להר נכחו בשטח מפקדי משטרה בכירים. מפקד המרחב\ דורון תורג'מן\ פיקד במקום על העלייה במשך כל שעות הפתיחה וייעל את הזרימה שהורידה מעט את הלחצים בכניסה. גם מפקד המחוז יורם הלוי ירד לפקח מקרוב ושוחח עם העולים. "ניכר היה כי עליית היהודים חשובה להם, והם נשמעו מחפשים פתרונות למצב החדש במקום", אומרים מארגני העליות.

לבד מהרב מדן השתתפו בעליות יום ירושלים להר גם הרב יצחק ברנד רב קהילת בני עליה, הרב אייל יעקבוביץ ראש ישיבת צפת, הרב חיים עוזר חייט ראש ישיבת מגדל התורה, הרב יהודה קרויזר רבה של מצפה יריחו, הרב ישראל אריאל רבה של מכון המקדש, הרב נועם וולדמן ראש ישיבת ניר קרית ארבע יחד עם הרב אברהם יצחק שוורץ, הרב אלישע וולפסון מישיבת צפת. הרב ברוך כהנא, הרב יואל אליצור הרב מאיר גולדמינץ ועוד.

"למרות שמספר חברי כנסת ושרים קראו בעצמם לעלות להר ביום הזה, הם לא נצפו במקום, בגלל הוראת ראש הממשלה למנוע עליית חכי"ם ושרים להר הבית. במקום נצפה ח"כ לשעבר משה פייגלין וח"כ יהודה גליק שהגיע להיות בתור עם העולים, ונאלץ לפרוש לשער הכותנה של ההר כדי להתפלל".

והיו גם מעט חריקות: קבוצת יהודים שלאחר המתנה ממושכת הוכנסה בסוף שעות הפתיחה למסלול הצצה בלבד, סירבה לצאת מן ההר. חלקם החלו לשיר, להתפלל בקול ולהשתחוות, והמשטרה פינתה אותם בכוח. מוסלמים ששהו במקום ושכירי וואקף החלו להתפרע ולתקוף שוטרים. המשטרה עצרה 3 משכירי וואקף, ועצרה את המשך עליות היהודים להר. 70 יהודים שכבר עלו עד לשער ההר, הוחזרו למטה, ולא זכו להכנס להר. אירוע דומה חזר על עצמו בסוף שעות הפתיחה בצהריים, כאשר יהודי השתחווה במקום והוצא מן ההר, ולאחריה הורידה שוב קבוצה של 75 יהודים שהמתינו כבר בשער העליון.

לטענת המשטרה היא נאלצת אחרי כל אירוע כזה להקטין את מספרי היהודים בקבוצות, נוכח העובדה שהוראות הדרג המדיני מחייבים אותה למנוע תפילה גלויה, והיא נדרשת להקצות כוח להרחקות המשתחווים.

במטה ארגוני המקדש מביעים חוסר שביעות נוכח העובדה ש"ראש הממשלה שמעלה את הר הבית על ראש שמחתנו בכל נאום, עדיין לא מצא את הזמן להסיר את המגבלות על היהודים בהר הבית שהוטלו בתקופות ממשלות השמאל".