חלום עליכם
חלום עליכםshutterstock

״כשאהיה גדול אהיה נגר / ואבנה בתים אבל לא כלוב״ – אם לקח לכם פחות או יותר חמש שניות להתחיל לזמזם את השיר, אתם כנראה בטווח הגילאים בעשור הרביעי או החמישי לחייכם והאזנתם לאלבום ״הכבש השישה עשר״ כמה פעמים בחייכם.

גם אם לא חלמתם להיות זמר שישיר ״שיר שמח למי שעצוב״, או מלח המשיט ״אוניות בלב ים גואה״, סביר להניח שגם לא העליתם על הדעת להיות ׳איש היי טק׳ או ׳מהנדסת׳. כשיהונתן גפן כתב (בחמישה ימים בלבד) את ספר שירי הילדים הקלאסי שלו, הוא לא העלה על דעתו שהספר יהפוך לאלבום, שבתורו יהפוך לחלק מהקאנון התרבותי ישראלי.

התשובה לשאלה ׳מה תרצה להיות כשתהיה גדול׳ תלויה, בין היתר, במה שניתן בכלל להעלות על הדעת. בתור ילידת ראשית שנות ה-80 יכולתי לנקוב במקצועות מסעירים כגון אסטרונאוט או כבאית, אבל תשובה כמו ׳מנהלת סושיאל מדיה של מותגי אופנה מובילים׳ או ׳שחקנית כדורגל׳ לא הייתה יכולה לעלות במוחי: העיסוק הראשון טרם הומצא ואני חושבת שעד התיכון לא הייתי מודעת בכלל לקיומן של שחקניות כדורגל, או שנתתי על כך את הדעת.

כמבוגרים, חשוב לנו לפתוח דלתות בפני הילדים שלנו. הרעיון הזה כל כך משמעותי עד שאפילו המדינה פתחה תכנית חיסכון לכל ילד, כדי לתת לכל אחד נקודת זינוק טובה יותר. אנחנו אומרים להם שהם יכולים להיות כל מה שירצו, רושמים אותם לחוגים ומשקיעים בחינוך שלהם. לפעמים אנחנו חולמים בשבילם, לפעמים אנחנו רוצים שיפרשו כנפיים – העיקר שיהיו מאושרים.

על מה הם חולמים?

על-פי סקר שהוזמן על-ידי משרד המדע ב-2016 (לרגל אירועי ליל המדענים וכחודשיים לפני אולימפיאדת ריו דה ז׳נרו) התשובות הן ספורטאי (12%), מדען (11%), איש היי-טק (9%), מורה (8%) ורופא (7%). בסקר השתתפו 401 ילדים בגילאי 6 עד 15 מהמגזר היהודי, שמילאו שאלון מקוון. זה אולי לא מדגם מייצג, אך בהחלט כזה שנותן תמונת מצב, בעיקר כשזו מקבלת חיזוק מרחבי העולם.

נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה״ב הובילו לפרסום רשימת 15 המקצועות (ורמות השכר) הנחשקות בקרב ילדים. אסטרונאוט מוביל את הרשימה, ואחריו מוזיקאי, שחקן, רקדן ומורה אך ספורטאי ומדען הגיעו למקום ה-10 וה-12 בהתאמה. סקר אחר שנערך אף הוא בארה״ב הזניק את הספורטאי המקצועי למקום הראשון, הרופא לשני ואת ״לא יודע״ לשלישי.

בין הכבש השישה עשר לסקרים ממשלתיים, מבוגרים תמיד אהבו חלומות של ילדים. אחד הביטויים לכך הייתה התכנית ״חלום עליכם״ (הסליחה עם כל קורא שבדיוק נתקע לו השיר בראש) שהנחה עוזי חיטמן ז״ל בשנות ה-90.
כדי להשתתף בתוכנית נדרשו הילדים לשלוח מכתב (נייר, מעטפה, בול – כל הסיפור) למערכת, ובכל תכנית הוגשמו חלומותיהם של שניים או שלושה ברי מזל.

לפחות במקרה של עמרי אפק, שחלם והגשים פגישה עם שחקני מכבי חיפה, שהפך לימים לשחקן בקבוצה, או ישי רזיאל, שרק רצה להקליט שיר של מייקל ג׳קסון באולפן וכיום פועל כמפיק ויוצר מוזיקה, זמר וקריין, נדמה שחלומות הילדות אולי בעצם לא השתנו בהרבה.

הקריירה של דור האלפא
בני דור ה-Z (ילידי 1994-2010), נכנסו בשנתיים האחרונות לשוק העבודה ואותם יחליף דור האלפא, ״הדור שנולד עם אייפד ביד״. ב-2016 נכנסו ראשוני הדור למערכות החינוך ברחבי העולם, ולדברי חוקר הדורות האוסטרלי מארק מקרינדל, הדור הזה צפוי להיות המשכיל ביותר והעשיר ביותר. בראיון לכלכליסט אמר מקרינדל, כי בני הדור יחליפו יותר עבודות ומקצועות מהדורות הקודמים, יצליחו עוד יותר באיזון בין העבודה לחיים הפרטיים, ואף יצאו לחופשות ארוכות בין פרקי קריירה שונים.

הילדים של היום לא חולמים על מה שאנחנו חלמנו. כשהם יהיו גדולים, תפקידם יהיה לעצב את העולם כרצונם; התפקיד שלנו הוא להשאיר להם עולם שמאפשר להם לחלום.