עבודות הטיהור
עבודות הטיהורצילום: מועצת חוף אשקלון

לאחר התרעות חוזרות ונשנות החלה ביום רביעי האחרון זרימת שפכים מעזה לתחומיה של המועצה האזורית חוף אשקלון.

ראש מועצת חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, פנה לממשלה להתערב ולמנוע את המשך זרימת השפכים. זרימת השפכים, אומר פרג'ון, יוצרת מוקדי דגירה ליתושים בהיקף חסר תקדים. "נחל חנון מהווה מזה שנים מוקד להתפרצות קדחת הנילוס, המסכנת את בריאות הציבור. מעבר לבעיה הבריאותית המידית, זרימת הביוב באפיק הנחל, גורמת לזיהום הידרולוגי", אומר פרג'ון בפנייתו.

פרג'ון פנה בבהילות גם לוועדת הפנים של הכנסת, לשר להגנת הסביבה, לשר הביטחון ולשר התשתיות בבקשה לתת דעתם למפגע הסביבתי תברואתי.

במועצת חוף אשקלון מציינים כי כבר לפני כחודש פנה פרג'ון אל שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ולמתאם פעולות הממשלה באיו"ש, יואב (פולי) מרדכי, והזהיר מפני האיום התברואתי שמקורו בהזרמת ביוב גולמי מהמכון לטיהור שפכים (מט"ש) בית חנון שבצפון רצועת עזה, דרך אפיק נחל חנון. "כצפוי, הביוב הגולמי זרם אל נחל שקמה ומהווה מקור לצחנה וכעת הוא מזהם את כל אקוויפר החוף", אומרים במועצה.

עוד מציינים שם כי האגף לאיכות הסביבה במועצת חוף אשקלון כבר החל לטפל במפגע. עובדי האגף יצאו לשטח והקימו תלוליות עפר למניעת גלישת השפכים. במקביל גם התבצעו שאיבות בעזרת ביובית כדי למנוע את זיהום הקרקע. "לצד אלה גם נעשתה הדברה במסגרת תכנית העבודה השנתית לאורך תוואי הנחל. גם כעת, בתחילת השבוע, העבודות לא פסקו בשטח והצוותים פועלים להקטנת המפגע הסביבתי".

"הסיבה העיקרית לבעיה היא תפקוד חלקי בלבד של פעילות המט"ש בבית חנון שברצועת עזה שנפגעה בעקבות הקיצוצים בהזרמת החשמל לרצועה בשל מחלוקות פנימיות בין הרשות הפלסטינית לבין הנהגת חמאס השולטת בעזה. בשל כך נוצרת בעיה של גלישת שפכים המסכנים את יישובי עוטף עזה שבמועצת חוף אשקלון".

ראש המועצה האזורית מסכם את הדברים ואומר: "אשר יגורנו בא לנו... לעזה אנחנו דוחפים מים מתוקים. חמאס ופת''ח כל הזמן רבים. כתודה, הם מחזירים לנו שפכים. זו מלחמה נטולת תחמושת ורובים. ועכשיו נותר לשאול את הממשלה, מה אתם מציעים?".