מכירה פומבית בבית המכירות הפומביות סותבי'ס בלונדון. ארכיון
מכירה פומבית בבית המכירות הפומביות סותבי'ס בלונדון. ארכיוןצילום: רויטרס

למרות מאמצים בני למעלה מ-70 שנה לקבל חזרה את הציור שגזלו הנאצים מהוריהם, קיבלו השבוע בני משפחתם של זוג אספני אמנות יהודים הודעה כי אחד הציור היוקרתיים יועמד למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות סותבי'ס בלונדון.

ההחלטה גרמה לזעם רב במשפחה, שטוענת כי הציור היה חייב להיות מוחזר לצאצאי הבעלים המקוריים שלו.

בשנת 1937 החליטו בני הזוג היהודים היינריך ואנה גראף לרכוש ציור יוקרתי של אמן איטלקי מהמאה ה-18 ולתלות אותו בדירתם בוינה, בירת אוסטריה.

שנה מאוחר יותר החליטו הנאצים לספח את אוסטריה, ובני הזוג גראף החליטו להימלט מאימת הנאצים. הם הותירו את אוסף האמנות הגדול שרכשו לאורך השנים בתוך מחסן, בתקווה כי בעתיד יוכלו לחזור אליו. לאחר מכן נמלטו בני הזוג לאיטליה ומשם המשיכו לצרפת, ולאחר מכן הצליחו להימלט עד לניו יורק.

לאחר חזרתם לביתם באוסטריה, זמן קצר לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, הם גילו כי אוסף האמנות הענק שהותירו אחריהם נגזל על ידי הנאצים שמכרו אותו לכל המרבה במחיר. בני הזוג מעולם לא זכו לראות את אוסף האמנות שהותירו מאחוריהם, אולם גם לאחר מותם המשיכו בנותיהם, אווה ואריקה, לחפש אחר פריטי האמנות היוקרתיים שהותירו הוריהם בוינה.

הציור היוקרתי שנגזל מבני הזוג גראף על ידי הנאצים נמכר לרוכש אלמוני עוד במהלך המלחמה. בשנת 1952 הוא שוב עבר ידיים כאשר רכש אותו סוחר אמנות בשם אדוארד שפילמן, ששנה מאוחר יותר מכר אותו לרוכש חדש שהחזיק בו עד שנפטר בשנת 2013. הציור היוקרתי הועבר אז לידי נאמן, ששמע כי בנותיהם של בני הזוג גראף מחפשות אחריו. לאחר שנים ארוכות של משא ומתן החליטו הבנות להגיע להסדר פיצויים עם הנאמן שהעניק להם סכום כספי תמורת הזכות למכור את הציור במכירה פומבית. שוויו של הציור מוערך בסכום של 900 אלף דולר.

כעת, טוען סטיבן טאובר, בעלה של אריקה גראף שהלכה בינתיים לעולמה, כי הוא אינו שלם עם ההסכם שחתם יחד אשתו המנוחה עם הנאמן של הציור היוקרתי. "הפתרון המועדף עלינו היה שחתניי היו מקבלים את הציור בחזרה עוד במהלך חייהם. אם זה לא צלח, לפחות היו צריכים להחזיר את הציור לצאצאיהם. הגענו להסכם פשרה שחתמנו עליו. הוא לא ממש משביע רצון אבל אנו מקבלים אותו. זה היה הטוב ביותר שיכולנו לקבל. לא היינו יכולים לקבל את הציור חזרה למשפחה, אז זה היה הפתרון הטוב ביותר שיכולנו להשיג" אמר טאובר.

בית המכירות סותבי'ס בלונדון הודיע כי הציור היוקרתי יימכר בתאריך 2 ביולי בלונדון, כאשר המחיר המבוקש עליו ינוע בין 700-900 אלף דולר.