אריה אלדד
אריה אלדדפלאש 90

כשטראמפ נבחר לנשיא, שמחתי. אחר כך הבנתי ששמחתי הייתה מוקדמת.

בין אם החמיץ נתניהו את השעה בפגישתו הראשונה ובין אם לא היה בטראמפ שום דבר ממה שרצינו לראות בו - היה ברור כמעט לכול, למעט לכמה חסידים שוטים ישראלים, שהאיש אינו מתכוון לדחוק את נתניהו להכריז על ריבונות מהירדן לים.

ואז הגיע ביקורו בארץ, ונאומיו היפים, ושוב ראיתי את הימין צוהל, ואני כאבל בין חתנים.

משפט על האיש: כשיצא מכאן, טס לאירופה והגיע למפגש עם ראשי נאט"ו. מה שנאמר חשוב פחות ממה שצולם. כשהתייצבו לצילום נראה טראמפ מגיח מאחור, מעיף הצִדה את ראש ממשלת מונטנגרו בדחיפה שלא הייתה מביישת גובה חובות בשוק האפור, ועומד כתרנגול זועף במרכז, מיטיב את שולי חליפתו בפרצוף של קיסר הסובל מהתקף זעם. נתניהו מפחד פחד מוות שגם הוא צפוי לדחיפה כזאת.

בואו נבחן את העובדות. מיד אחרי הביקור הראשון של נתניהו אצל טראמפ הוקפאה הבנייה, והבית היהודי שתק. השגרירות לא עברה לירושלים, בניגוד להבטחה מפורשת, והימין שתק. לקראת ביקורו החליטה הממשלה לאשר בנייה ערבית בשטחי C. בפועל: ויתור על שטח. לא היה כדבר הזה מאז ההתנתקות. הליכוד תמך, הבית היהודי הצביע נגד - ודי היה לו בכך. אדמת ארץ ישראל נמסרת לערבים. להם מותר לבנות בשטחי C - רק ליהודים אסור.

בנאומיו לא הזכיר אמנם טראמפ את רעיון שתי המדינות, לא הכיר במדינה פלשתינית ולא תקף את ההתנחלויות. בימין הייתה שמחה גדולה. לבי לבי להם. אין הם מבינים כי טראמפ אינו מבזבז מילים על מה שכבר הוסכם. נתניהו התחייב בפניו כי הוא ממשיך לתמוך בהקמת מדינה פלשתינית וכבר קיבל עליו הקפאה. למה צריך טראמפ לפנות לישראל ולבקש ממנה מה שכבר הובטח לו?

בהחלט ייתכן שאובמה שנא אותנו. שהיה בעד הערבים. בהחלט ייתכן שטראמפ יצא לדרך בגישה הפוכה: הוא שונא את המוסלמים ואוהב יהודים. אינני יודע. אבל בפועל שניהם העדיפו בראש ובראשונה את האינטרסים שלהם. אין אדם שאין לו מחיר, אומרים הציניקנים. יש אדם שאפשר לקנות אותו בשוחד והוא יושב על כך בכלא. יש מי שמתקיימת חקירה נגדו בעניין סיגרים ושמפניה. את טראמפ קנו הערבים ב‑350 מיליארד, הרוב פרוס לעשר שנים כדי להבטיח את צייתנותו גם בעתיד. מזכיר המדינה האמריקאי אמר מיד לאחר הביקור כי טראמפ הפעיל לחץ מסיבי על נתניהו ועל אבו-מאזן.

טראמפ אולי אוהב אותנו יותר ממה שהוא אוהב את הערבים, אבל הם משלמים יותר. ולפיכך המתנחלים נקראים למחוק את החיוך ולהתחיל לצקת יסודות, עם או בלי היתר. כי הולך להיות רע.