מרטין אולינר
מרטין אולינרצילום באדיבות מרטין אולינר

מרטין אולינר, נשיא משותף של ארגון הציונים הדתיים של ארה"ב (RZA), שיבח יוזמה חדשה של קבוצת סנאטורים לחיזוק החוק להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים – אך קרא להם להסיר אמירה בזכות "פתרון שתי המדינות" מההצהרה שהם מקדמים.

בהודעה לעתונות מטעם RZA, הודה אולינר לסנאטורים – ובראשם מיץ' מקונל הרפובליקני וצ'רלס שומר הדמוקרט – על היוזמה להגיש את החלטה 176, המציינת את היובל לאיחוד ירושלים וחוזרת על המחויבות להעתיק את השגרירות מתל אביב לבירה.

עם זאת, הוסיף אולינר, ההחלטה מציינת, בפיסקה 5, כי מזה זמן רב ובתמיכת שתי המפלגות הגדולות, מדיניות ארה"ב גורסת כי מעמד הקבע של ירושלים ייקבע בין ישראל לרש"פ במשא ומתן לקראת פתרון של שתי מדינות.

ההודעה מטעם RZA מציינת כי פיסקה 5 סותרת את החוק להעברת השגרירות לירושלים, אשר קובע בבירור – בפיסקה המעשית הראשונה שלו – כי "על ירושלים להישאר עיר בלתי מחולקת".

הנשיא, דונלד טראמפ, ביקר באחרונה בישראל, ונמנע מלהזכיר בדבריו שם את פתרון שתי המדינות. בחודש פברואר, כשנפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן, אמר: "אני מסתכל על (פתרון של) שתי מדינות או מדינה אחת, ואני אוהב את (הפתרון) ששני הצדדים אוהבים".

ה-RZA אמר כי תהיה זו טעות לנסות ולנבא מראש את אחריתו של התהליך הדיפלומטי שהנשיא מקדם.

"על ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל, משום שהיא היתה בירת העם היהודי במשך 3,000 שנה, והיא מקום מושב הממשלה של המדינה היהודית המודרנית", נכתב בהודעת הארגון. "כפי שהחוק להעברת השגרירות לירושלים התקבל בלי קשר לתהליך הדיפלומטי שננקט באותה עת, כך יש גם להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, ללא קשר לתהליך הדיפלומטי שעשוי להתרחש במהלך ממשל טראמפ, יהא אשר יהא".

ה-RZA – שהוביל באחרונה אירוע בקונגרס בהשתתפות עשרות מחוקקים, לכבוד היובל לאיחוד ירושלים – קרא לקונגרס להעביר את החלטה 176 "בלי הפיסקה החמישית המיותרת והמזיקה".