לקראת שבוע הספר: מה התלמידים אוהבים?

משרד החינוך מפרסם את רשימת הספרים האהובים. בין הספרים - "ילדי בית העץ", "סלפי אחד יותר מדי", "אני רוצה לדבר אתך" ו"אני אתגבר".

רעות הדר , י' בסיון תשע"ז

אילוסטרציה
אילוסטרציה
Istock

לקראת שבוע הספר, משרד החינוך מפרסם את תוצאות "מצעד הספרים" אשר התקיים בקרב 130 אלף תלמידים מכיתות א' עד י''ב.

מפילוח הנתונים עולה, כי השנה תלמידי מערכת החינוך אהבו במיוחד את הספר של יהודה אטלס, "אני רוצה לדבר איתך", אשר עוסק בנושא האלימות הגוברת בעולמנו, את ספרה של דבורה עומר, "אני אתגבר", בו מתמודדת ילדה בעלת שיתוק מוחין מלידה עם קשיים פיזיים וחברתיים.

התלמידים אהבו במיוחד גם את ספרו של רן כהן אהרונוב, "ילדי בית העץ", אשר עוסק בנושא סביבתי - הריסה ופגיעה בטבע, באמצעות הריסת חורשה לטובת שטחי בנייה. ילדי השכונה מתגייסים למצוא פתרון לבית העץ שלהם ולשימור הסביבה.

בחירת התלמידים השנה מעידה כי הם מוצאים עניין בספרים הגורמים להם להזדהות עם בני גילם, עם חוויות המעסיקות אותם בחיי היומיום בבית הספר, בחברת הילדים ובמשפחה.

ניכר כי הנושא המגדרי אף הוא תופס חלק בחברת הילדים הנהנים לראות את הנסיכות משנות את תדמיתם ונלחמות כמו בספר "הנסיכה בשחֹר" או כמו גבריאלה בספר "חולמת להיות אלופה" שאוהבת כדורגל, מרגישה נוח יותר בחברת הבנים ומצהירה שלעולם לא תלבש בגד ורוד ולא תהיה כמו יתר הבנות ונאבקת למען זכויות הילדים.

גם השנה לא נפקד נושא השואה ובא לידי ביטוי בספר הרגיש שכתבה איריס ארגמן "הדובי של פרד" ובקרב הבוגרים בספר הידוע "רוץ ילד רוץ" שכתב אורי אורלב.

ילדים רבים מוצאים בקריאה הנאה ושעשוע ונהנים להיות שותפים פעילים בפתרון תעלומות בספר "קרקס המסתורין" או להצטרף לחבורה נאמנה של ילדים חסרי בית, המוכרים בשם "הפרחחים מרחוב בייקר", שסייעה למר הולמס בפתרון תעלומות הפשע שלו.

"מצעד הספרים" הינה מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן- י"ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה.

התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים. במהלך הפעילות בתי הספר וגני הילדים שמים דגש על קריאה חווייתית בשילוב חידונים, תערוכות, ימי שיא, מפגשי סופרים ועוד.

הממונה על ספריות בתי ספר במשרד החינוך, שושי שלומי מדגישה כי ל"מצעד הספרים" תפקיד חשוב בחינוך כבר מהגיל הרך לאהבת הקריאה ואהבת הספר. ''מעיון בבחירת התלמידים אנו למדים שהילדים ובעיקר בני הנוער, מוצאים בספרים ובקריאה מענה נוסף לנושאים החברתיים והרגשיים שמעסיקים אותם בחיי היום יום וחשים הזדהות עם הגיבורים הספרותיים".

רשימת הספרים האהובים

תוצאות הצבעה תלמידי כיתות א' – ג':

כהן-אהרונוב רן, ילדי בית העץ, התו השמיני 2015.

אבס מיכאל, קרקס המסתורין, מודן/עגור 2016.

ארגמן איריס, הדובי של פרד, הקיבוץ המאוחד 2016.

אטלס יהודה, אני רוצה לדבר איתך!, כתר 2015.

הייל שנון, הנסיכה בשחֹר, כנרת זמורה ביתן 2016.

תוצאות הצבעה תלמידי כיתות ד' - ו':

דאל רואלד, העי"ג, כנרת זמורה ביתן 2016.

אבירם דנה, חולמת להיות אלופה, הקיבוץ המאוחד 2015.

גרוסמן דויד, דו קרב, הקיבוץ המאוחד 2015.

סיטרין מייקל ומק טרייסי, שרלוק הולמס והפרחחים מרחוב בייקר-הזלינדאים המופלאים, מטר 2011.

רוטנר ליאת, מיקו בל, דני ספרים 2015.

תוצאות הצבעה תלמידי בתי הספר העל יסודיים ז'- י"ב:

עומר דבורה, אני אתגבר, יוסף שרברק בע"מ 2016.

קאס קיארה, המועמדת, ידיעות ספרים 2015.

זליקובסקי דניאלה וחמיצר גיורא, שכונה, כתר 2015.

אבירם דנה, סלפי אחד יותר מדי, רימונים 2015.

אורלב אורי, רוץ ילד רוץ, כתר 2001.