ריבלין בבית השגריר האיטלקי
ריבלין בבית השגריר האיטלקיצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים הערב (ראשון) בקבלת הפנים לרגל היום הלאומי של איטליה שנערך בבית השגריר האיטלקי בישראל פרנצ'סקו מריה טאלו.

בפתח נאומו ביקש הנשיא להעביר את תנחומיו לעם הבריטי בעקבות מתקפת הטרור בלונדון. "71 שנים חלפו מאז שאיטליה מימשה את החלום לחיות ברפובליקה דמוקרטית. גם היום, זהו חלום אותו שווה לחגוג. הדמוקרטיה לא תמיד פשוטה, לעיתים היא קשה מאוד. אני יודע כי כולכם מצטרפים אלי מכאן בדברי תנחומים לעם בלונדון ובבריטניה כולה.

''גל הטרור שהיכה ברחובות לונדון מוכר לנו מידי ואנו עומדים יחד למען ערכינו ולמען חירותינו כאן, ברחבי אירופה ובעולם כולו'', הדגיש ריבלין.

הנשיא התייחס למערכת היחסים הקרובה בין ישראל ואיטליה, "הקשרים בין ישראל ואיטליה הינם לאורך מאות שנים. הקשר הזה עיצב את שתי המדינות ואת שתי התרבויות בדרכים רבות. בשנים האחרונות, היחסים בין ישראל ואיטליה הפכו לקרובים מתמיד".

ריבלין ציין כי "רק לאחרונה, התגאינו בהכרתו של בית הנבחרים בתפקיד הבריגדה היהודית בשחרורה של איטליה. בנוסף, בדיוק לפני חודש, ב-2 במאי, איטליה הוכיחה שחברותה לא מתבטאת רק במילים, אלא גם במעשים. אנו מעריכים עמוקות את הצבעתכם כנגד ההחלטה המבישה של אונסק"ו, המתייחסת לישראל כזרה בבירתה".

הנשיא הדגיש כי "זו העת של חברותינו, כולל איטליה, להכיר בירושלים כבירת ישראל. ייתכן ויש ביננו חילוקי דעות מפעם לפעם, אבל כולנו מסכימים שירושלים היא בירת ישראל, וכך גם תישאר. זוהי העת לתרגם את האמת הזו לעובדה קיימת".

בסיום דבריו ברך ריבלין את שגריר איטליה בישראל על עמידתו האיתנה נגד חרמות ועל מסירותו לחיזוק היחסים בין המדינות, וחתם בברכת ''Viva Israel, Viva Italia!".

השגריר טאלי הודה לנשיא על קבלת הפנים החמה והמיוחדת,"אדוני הנשיא, נוכחותך כאן היא כבוד גדול. זוהי ההוכחה לחברות העמוקה בין שתי מדינותינו. תרבות יכולה לתקן את עולמנו. כולנו יכולים 'לתקן עולם', באופן המשלב פוליטיקה ותרבות. אנו יכולים לעשות זאת בישראל ובאיטליה, אדמה עם שורשים עתיקים, חזקים ומשותפים, בעלת עתיד מזהיר משותף.

''איטליה פועלת כדי לשמור על התרבות חופשיה ממאבקים פוליטיים. בישראל עבדנו קשה כדי להשתמש בעוצמת התרבויות שלנו, על מנת לבנות עתיד טוב יותר באזורנו המשותף''.

השגריר התייחס לפיגוע בלונדון ואמר כי ''הברברים תקפו את בריטניה כפי שתקפו את ישראל ומדינות אחרות באירופה, כפי שתקפו בארצות הברית, משום שהם שונאים את אורח החיים המשותף שלנו כאנשים חופשיים, אבל הם לא ינצחו. יחד נעמוד''.