ח"כ נורית קורן: אני לא חותמת גומי

ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת הועדה לבחירת שופטים, התייחסה היום (שני) בראיון לערוץ 7 לסוגיית בחירת הנשיא או הנשיאה הבאה של בית המשפט העליון וכן לבחירת שני שופטים נוספים העומדת על הפרק.

"שיטת הסניוריטי היא נוהג שבעצם המערכת המשפטית כפתה אותה על הועדה לבחירת שופטים. אני חושבת שהשיטה הכי דמוקרטית היא שהוועדה, שזה המנדט שלה, תבוא ותבחר את הנשיא של בית המשפט העליון", הבהירה קורן בפתח הדברים.

קורן העניקה גיבוי מלא לכוונת שרת המשפטים לקיים דיון עקרוני בסוגיית הסניוריטי, "זה שהשרה שקד מבקשת לקיים דיון בשיטת הסניוריטי ולראות איך בוחרים את הנשיא הבא זו דרך דמוקרטית ביותר. הועדה מתכנסת, יושבים תשעת החברים מסביב לשולחן, ודנים בנושא, אני חושבת שזה הדבר הדמוקרטי ביותר לעשות".

"אני לא יודעת מי יהיה הנשיא הבא כרגע", הבהירה קורן. "לא שרק בגלל הותק הועדה תבחר אותו. צריכים לראות כישורים נוספים שיהיו לנשיא בית המשפט, לנהל את בית המשפט העליון, לנהל את המערכת. הרי צריך לזכור שהסניוריטי לא קיים בשום מערכת אחרת בבתי המשפט. לא בבתי משפט השלום ולא במחוזי.

''כשצריך לבחור נשיא יש מכרז, אנשים מגישים את קורות החיים, והנהלת בית המשפט והנשיאה הם אלו שבוחרים מי יהיה הנשיא בערכאות הנמוכות יותר. לכן צריך לחשוב מה השיטה הנכונה והמתאימה למדינת ישראל ולמערכת המשפטית".

בהמשך הדברים הדגישה קורן כי היא אינה מרגישה כפופה למנהגים שרווחו בעבר, "זה מה שהיה עד היום. אני לא חותמת גומי של אף אחד. אני חברה בוועדה וזו הזכות שלי. אף אחד לא יכול לבטל את הזכות שלי. הזכות הזו היא בדיוק כמו הזכות של הנשיאה נאור, של השופטים הנוספים החברים בועדה ושל נציגי לשכת עורכי הדין. אני רוצה לבחור את הנשיא הבא, זו הזכות החוקתית שלי, לשם כך נבחרתי על ידי חברי הכנסת, לייצג את חברי הכנסת ולייצג את הציבור".

"אני רוצה להזכיר לך שעד לא מזמן אפילו מנעו ממני הפוליטיקאית להיפגש עם שופטים", סיפרה קורן. "מנסים כל הזמן לפגוע בזכויות שלי בועדה רק בגלל שקוראים לי 'פוליטיקאית'. אני פוליטיקאית אבל אני נבחרתי כנציגת ציבור על ידי הציבור, זו העבודה שלי וזה מה שאני צריכה לעשות".

יש הסכמות בנוגע למינויים הבאים לבית המשפט העליון?

"עוד אין הסכמות. עוד אין רשימה מסודרת. צריכה להיות רשימה מסודרת שתפורסם לציבור והציבור יגיב על כל מועמד. עדיין אין כל הסכמות. הועדה תתכנס בשבוע הבא. אני מאמינה שעל סדר היום תעלה גם שיטת הסניוריטי ואני מאמינה שרק אחרי הישיבה הזו אני מניחה שתגובש רשימת המועמדים לעליון".

אם שאלת שיטת הסניוריטי היתה בידיים שלך היית מבטלת אותה?

"ודאי, אני דיברתי על זה כבר לפני שנה. אני באתי לעשות סדר במערכת המשפטית. דבר ראשון שאני רוצה להזכיר לך, אתה זוכר ששאלו מועמדים לשיפוט שאלות על מוצא? לקח חצי שנה של ריב עם הנשיאה עד שהיא הורתה, על פי החוק, לא לשאול שאלות על מוצא.

''דבר שני - יש ועדה סודית, ועדת השתיים, שחברי הכנסת שהיו בועדה לפני אפילו לא ידעו על קיומה, שהיא קבעה גורלות של שופטים שרצו לעלות מהשלום למחוזי. אני רוצה לעשות סדר. חסל הסדר שבו האליטה המשפטית עושה כבתוך שלה בועדה לבחירת שופטים".