מחקר: תמחור נכון יפתור מצוקת חנייה

חוקרים מאוניברסיטאות בן גוריון ות"א טוענים כי ניתן להוריד את השיטוט אחרי מקומות חנייה בערים, באמצעות ניתוח התמחור באזורי הביקוש

ערוץ 7 , י"ב בסיון תשע"ז

מדחני חנייה. התמחור אינו נכון
מדחני חנייה. התמחור אינו נכון
צילום: פלאש 90

כיצד ניתן להתמודד עם מצוקת החניה בעיר באמצעות תמחור נכון? מחקר חדש של ד”ר ערן בן אליא מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' יצחק בננסון מאוניברסיטת ת”א עוסק בשאלה זו, במטרה למצוא שיטה לקביעת תמחור אופטימלי של חניה באמצעות משחקי סימולציה.

אחד הכלים המוכרים להתמודדות עם מצוקת החניה בעיר הוא באמצעות תמחור החניה - שכיום איננו יעיל במיוחד ואינו מותנה ביחס בין היצע המקומות לבין הביקוש במרחב.

התוצאה היא מחירים נמוכים מדי באזורים בהם קיים עודף ביקוש - וגבוהים מדי באזורים בהם יש עודף היצע.

כאשר המחירים אינם מותאמים כיאות באזורי הביקוש המאופיינים בתפוסה גבוהה, ייווצר מצב בו נהגים רבים משוטטים בניסיון למצוא מקום חניה, מה שתורם לבזבוז זמן ולמפגעים סביבתיים ובטיחותיים.

מחקרים שונים קובעים כי לפחות שליש מתנועת כלי הרכב בתוך העיר היא של נהגים משוטטים המחפשים חניה.

בסן פרנסיסקו בוצע באחרונה ניסוי בו הותאמו מחירי החניה ברחוב ובחניונים על פי מאפייני הביקוש, אולם הניסוי ארך למעלה משנה ועלה הרבה מאוד כסף.

המחקר הנוכחי מבקש לנצל את יכולות המעבדה באמצעות סימולציות מבוססות סוכנים ומשחקי מחשב, למציאת שיטה לקביעת תמחור אופטימלי של חניה.

במחקר נבנתה סימולציה על בסיס מחקר הדוקטורט של ד”ר נדב לוי, למציאת הנכונות לשלם על מקומות חניה בתלות במרחק ובמאפיינים הסוציו-כלכליים של הנהג.

הסימולציה מדמה מערכת, המפנה נהגים למקומות חניה פנויים הסמוכים למקום חפצם, כאשר הגורם המכריע הוא נכונותו של הנהג לשלם על כך. התוצאה היא שנהגים בעלי יכולת לשלם חונים קרוב ואילו נהגים שלא מוכנים לשלם מחירים גבוהים, חונים רחוק יותר.

השלב הבא של המחקר היה בחינת ההתנהגות של הסימולציה במשחק מחשב עם שחקנים אנושיים. מטרת המשחק היתה להחנות את הרכב במסגרת פרק הזמן הקצוב ברחוב או בחניון. המשחק מדמה את כל תהליכי קבלת ההחלטות של הנהג דרך ניווט ליעד ובחירה בין חניה בחניון יקר הקרוב ליעד או לקיחת סיכונים להגיע באיחור ולחפש מקום חניה פנוי וזול יותר ברחוב.