מקלב
מקלבפלאש 90
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר (יהדות התורה), יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) וחברי כנסת נוספים מכל סיעות הבית, לפיה גם יתומים לנפגעי תאונות עבודה יוכלו לקבל קצבה מהמוסד לביטוח לאומי עד שיגיעו לגיל 20, ולא עד גיל 18 בלבד, כפי שקובע החוק כיום.

זאת בתנאי שאותם יתומים הם תלמידים במוסד להשכלה גבוהה, או שהם תלמידי ישיבה.

בכך מצטרפים יתומים לנפגעי תאונות עבודה ליתומים המקבלים קצבת שאירים כתוצאה מנסיבות אחרות, אשר חוק שחוקק לפני כשנתיים בוועדה קובע כי הם זכאים להמשיך לקבל קצבה עד גיל 20 בתנאי שילמדו במוסד להשכלה גבוהה או בישיבה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר בדיון כי "כשחוקק החוק לפני כשנתיים, לא היינו מודעים לכך שלא כללנו את יתומי תאונות העבודה, וכעת אנחנו מתקנים זאת. אין ספק שזהו צעד חשוב מאוד".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, הודיע כי משרד האוצר מסר כי הוא אינו מתנגד להצעת חוק שעלותה היא כמיליון שקלים בשנה.

קצבת יתומי נפגעי העבודה, המכונה "קצבת תלויים", היא נגזרת של משכורתו של ההורה ההרוג בשלושת החודשים האחרונים לחייו. לעומתה, קצבת השאירים של מי שאינו נפגע בתאונת עבודה עומדת על סכום קבוע: 951 שקלים בחודש.

עו"ד רועי קרת מהמוסד לביטוח לאומי אמר כי המוסד תומך בהצעת החוק, אך הבהיר כי החוק לא יחול רטרואקטיבית, ומועד כניסתו לתוקף ייקבע לפי מועד העברתו בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.