טיול: נחלת מטה אשר בגליל המערבי

כשעומדים על מרפסת התצפית למרגלות חניתה, נפרסים לפנינו נופי הגליל במלוא הדרם.

ממערב, תכול הים התיכון, מצפון, הרי הלבנון ורכס סולם צור, מדרום שלומי עם שלל בתיה ונופיה ( כולל הבית המצוייר), וממזרח עצים ירוקי עד ומעטה של צמחיה שגם באמצע האביב משרה אוירה של רוגע ושלוה.

אוצרות הגליל רבים הם ואי אפשר לפורטם לא בכתבה אחת, לא ביריעה אחת וגם לא בביקור של יומיים שלושה.

מאות אתרים ואטרקציות, חדרי אירוח וצימרים, מסעדות כשרות וכשרות למהדרין, מסלולי טבע ואנשים טובים באמצע הדרך.

תחילה לבית המצויר בשלומי.

באמצע רחוב נתן אלבז (זוכרים? הגיבור שהפיל עצמו על הרימון והציל את חבריו עוד שנים רבות לפני רועי קליין הי"ד), עומד לו בית ישן שבתוכו סיפור מרתק. סיפורה של עפרה זכריה.

הבית המצוייר
הבית המצויירצילום:קובי פינקלר

כשעפרה זכריה ז"ל ביקשה להגיע אל המקומות הגבוהים שבביתה היא נהגה להציב כסא על גבי שולחן קטן - ולטפס. נכון, היא נפלה לא פעם, אולם לא זה מה שעצר את האשה הצנועה והמוכשרת הזאת מלצייר על הקירות והתקרה שבביתה הקטן בשלומי - עד אשר לא נותרה בהם נקודה חשופה.

האוצר הקטן המכונה 'הבית המצויר', חבוי לו בדירת שיכון פשוטה ברחוב הרב נתן אלבז. קסמו של המקום קשור בעבותות לתחושת האותנטיות שתעטוף אתכם בצעידתכם עד רגע כניסתכם ליקום מקביל: שורות-שורות של עיטורים צבעוניים, צורות גיאומטריות ואייקונים זוחלים לכל אורך הבית. שורה מתחברת לאחרת, קומה נוגעת באחותה; מסתיים הקיר ומתחילה התקרה, וכשזו תמה גולשים הצבעים לכל נקודה נסתרת או כפל קיר חבוי כאילו זכו לחיים משל עצמם.

"הבית נמצא כעת בתהליך של שחזור ושימור", מסביר שלום דדון, מנהל המקום מטעם המועצה המקומית שלומי ומי שמולו תתאמו אישית את ביקורכם במקום. רק בשנות ה-70 לחייה החלה עפרה זכריה לצייר. אשה מרתקת זאת, אשר עלתה מתימן בשנת 51' ובמשך שנים גידלה לצד בעלה משפחה לתפארת בביתם בכפר הנטוש אל-באסה, קיבלה עם פטירת בעלה את דירת השיכון הקטנה.

במשך 12 שנה מרגע משיכת המכחול הראשונה על קיר ביתה היא לא חדלה לעטר את כתלי הבית בסגנון תימני בכל צבעי הקשת. "עפרה סיפרה שבצעירותה ציירה בבית המלך", מספר שלום דדון, "היא התברכה בכישרון טבעי. בתימן היא לא זכתה לשום סוג של הכשרה בתחום". את שנותיה האחרונות הקדישה עפרה זכריה לעיטור בובות פשוטות והלבשתן ככלות תימניות, עד הפרט האחרון. עבודה מדהימה.

עפרה נפטרה לפני כעשר שנים כשהיא בת למעלה מ-95. הבית נחשף באופן רשמי רק אחרי פטירתה. שווה לשלב הצצה במקום במסגרת טיול באזור. רק שהייה פיסית בתוך החלל הזה תעניק לכם משהו מהעולם הקסום שעוטף את הגליל המערבי. פרטים: 077-2308313

ועכשיו טעימה גם לגוף וגם.. לנפש.

את נחל כזיב הוא גדול והעשיר בנחלי הגליל המערבי, כולם מכירים. בעיקר הודות למעיין עין זיו הנחשב למעיין העיקרי שמזרים מים לנחל. הנחל זורם ברוב ימות השנה, ומהווה את אחד ממסלולי המים האטרקטיביים והיפים ביותר באזור בגליל המערבי.

מסלול טיול- עין חרדלית

חיפשנו מסלול נוסף. מים ומעין שלא מוכר לרוב עם ישראל. יריב המאירי מנכ"ל אוצרות הגליל לקח על עצמו את האתגר שהצבתי בפניו ומוליך אותנו במסלול שמתאים לכל המשפחה לעין חרדלית.

עין חרדלית
עין חרדליתצילום:כתב וצילם: קובי פינקלר

המעיין ומקטע הנחל הינו אחד המעיינות המזינים את נחל כזיב. חלק גדול ממי המעיין נשאב אולם חלק ממנו משוחרר לטבע כדי לשמר סביבת חיים לבע"ח ולצמחיה בנחל.

זהו מסלול הלוך ושוב בנחל. אפשר לטייל ולהשתכשך כמה שחפצים ולהרוויח הן את קרירות האויר והן את האווירה השלווה שבנחל.

איך מגיעים:

איך מגיעים לעין חרדלית? ניסע על כביש 70 צפונה ונפנה ימינה לכביש 8911. לאחר כ 1.8 ק"מ נפנה ימינה לכביש משובש עם סמ"ש ירוק. ניסע איתו עד למתקן מקורות ומשם נצעד כ 300 מ' עד שנגיע לעין חרדלית.

בוויז- כותבים עין חרדלית. שימו לב . ההמלצה היא ללכת על שביל העפר.

מוזיאון אסירי המחתרות- עכו

בחלקה הצפוני של עכו העתיקה, סמוך לחופה של העיר, ניצב מבצר מרשים שנבנה בתקופה התורכית. אבל סיפורו הוא דווקא בתקופת השלטון הבריטי, כאשר שימש המבצר כבית סוהר מרכזי, בו נכלאו מאות מחברי המחתרות "ההגנה", האצ"ל והלח"י.

המוזיאון מציג את סיפורו של הכלא בעכו – מאסרם של זאב ז'בוטינסקי ומגני ירושלים בשנת 1920, תשעת עולי הגרדום (1938-1947), הפריצה לכלא עכו שהתרחשה במאי 1947 וכן את סיפורן של קבוצות האסירים המרכזיות, שגרת הכלא ועוד.

המוזיאון מספר את המאורעות ההיסטוריים שהתרחשו במקום, וממחיש את חייהם של אסירי המחתרות ואת פריצת כלא עכו באמצעות חיזיון אור-קולי. בנוסף, באתר מוקדשים חדרי הנצחה לתשעת הנופלים בפריצה ולתשעת הרוגי המלכות, אשר נתלו בתא הגרדום שבכלא. זה לא מה שהכרתם מבעבר. גם אני חשבתי כך לרגע.

אסירי המחתרות
אסירי המחתרותצילום:קובי פינקלר

המוזיאון, הוא למעשה, תצוגה חדשנית המשלבת חוויה אינטראקטיבית מלווה בהדרכה, במוצגים מקוריים ומשוחזרים, סיורים בין תאי האסירים, אגף ז'בוטינסקי, נקודת הפריצה, תאי הצינוק, תא הגרדום וחדרי ההנצחה. המוזיאון שייך ליחידת המוזיאונים של משרד הביטחון.

הסיור בתיאום מראש בלבד ונמשך כ-90 דקות. הסיור מתבצע בקבוצות של עד 30 (מבקרים בודדים משולבים בתיאום מראש, בקבוצות). 04-9911375

והיכן אוכלים?

טרנד חדש, הולך ותופס תאוצה בגליל. חדרי אוכל קיבוציים שהפכו כשרים עם אוכל טעים, טרי, בריא וזול.

כך לדוגמא, בקיבוץ בית העמק, ארוחות בוקר וצהרים בכשרות מלאה. יופי של ארוחה. צהרים בלי תיאום בין 12-1430 טל. 04-6806677

בחדר אוכל קיבוצי – של לוחמי הגטאות סיפור של אוכל.

לוחמי הגיטאות
לוחמי הגיטאותצילום:קובי פינקלר

במשך שנים רבות שימש חדר-האוכל המשותף מרכז החיים בקיבוץ והיה אחד מתווי ההיכר והסמלים הבולטים ביותר שלו.

במסגרת זו שימש חדר-האוכל כמוסד שסופקו בו לא רק הצרכים הפיזיים של אכילה, אלא התנהלו בו גם החיים החברתיים, הרוחניים, התרבותיים והפוליטיים של החברה.
חברי הקיבוץ היו נשארים בחדר-האוכל אחרי ארוחת הערב ומאריכים לדון על ערכיהם ועתידם, וכן על ניהול המשק והעבודה מחר.

בנוסף לארוחה תוכלו לטעום מהחוויה הקיבוצית. את פניכם תקבל במבואה לחדר האוכל תערוכה בה צילומים וסיפורי חדר-האוכל מימיו הראשונים של הקיבוץ.

בחלל האכילה המרווח תלויות תמונות גדולות שנבחרו בקפידה מתוך ארכיון קיבוץ לוחמי הגטאות.

את השולחנות מקשטות מפיות עריכה עליהן המנון הקיבוץ מעוטר תמונות מימים אחרים.

ארוחת הצהרים מגוונת ביותר, הכל בייצור עצמי ואין שימור של אוכל והיא כוללת מרק עונתי, מבחר של סלטים, מנות עיקריות ולצדן תוספות, שתייה קלה וקינוח.

פתוח בין השעות 11-15 לפרטים והזמנות טלפון 054-4993500

אוכל כשר למהדרין – 300 גרם במושב בצת.

חמש דקות נסיעה משלומי ,במושב הצפוני בצת פתחו שני זוג, מסעדה כשרה למהדרין 300 גרם שמה.

למה 300 גרם? כך הוא המעשה. מנות משובחות של בשר 300 גרם, מנות מופלאות מיצירותיו של איתי כמו מלון בכוסברה או ברוטב צ'ילי. נשמע מפחיד? ממש לא. דווקא כולם נהנו. מבחר עשיר ונפלא של טאפסים, מנות ראשונות, בשרים וקינוחים.

והכי חשוב , כשר למהדרין ופתוח כל ימות החול. 077-9964424

והיכן לנים? קמפינג - חאן הגליל

חאן הגליל
חאן הגלילצילום:קובי פינקלר

שיתוף פעולה בין אבנר דהן, הבעלים של חאן אל-על המפורסם, הממוקם במושב אבני איתן בדרום רמת הגולן, חיים אייכוולד מרעננה וקיבוץ בית העמק בגליל המערבי, הביא ליזמות תיירותית חדשה העוסקת באהבת הארץ, ערכיה, טבע ואנשים.

החאן החדש, מציע את כל אפשרויות לינת השטח לכל סוגי האוכלוסייה, החל מחדרי אירוח, צימרים, דרך קמפינג, לינה באוהלים ועד לאוהלי אירוח בדואים ענקיים. החאן ממוקם בלב אזור טבעי, מוקף מדשאות ירוקות ועצים, שופע מסלולי טיול, אתרים ארכיאולוגים, מוזיאונים, מרכזי מבקרים, חוף ים, אטרקציות ומקומות בילוי.

במתחם הקמפינג, 10 אוהלים משפחתיים, המציעים לינה באוהלי אירוח קולמן. האוהלים מאובזרים, מותאמים לכל מזג אוויר ומכילים עד 6 נפשות. האירוח באוהל קולמן כולל מזרנים.

במתחם המרכזי, מטבח חיצוני וחדר אוכל מאובזר, המציע לכל קבוצה ולכל משפחה את האפשרות לבשל ביחד ולשבת לאכול ביחד, בנחת ובנוחות, בחדר אוכל מקורה ומאובזר. במטבח, עמדת בישול, מקררים, כיריים וכיורים, תאורה ופינות ישיבה. בנוסף, במתחם המרכזי, מקלחות ושירותים עם מים חמים. מתאים לכל סוגי האוכלוסייה. פתרון יעיל וזול 077-7299911

יש אוצרות בגליל כבר אמרנו? וזו רק מקצת הטעימה. יש פה במרחב גן חיות בנהריה( מחיר כניסה 15 ₪), ראש הנקרה ושפע רב. רק תבואו ותישנו. לא לברוח אחרי כמה שעות!