"העתיד הוא בנסיעות השיתופיות"

בישיבת מעקב של ועדת המדע הוצגו מערכות אוטומטיות שיאפשרו רק לרכבי 'קארפול' נסיעה חופשית בנתיבים המהירים בערי ישראל.

חזקי ברוך , י"ב בסיון תשע"ז

אילוסטרציה
אילוסטרציה
Istock

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא 'תכנית לאומית לקידום תחום התחבורה החכמה - מעקב אחר יישום החלטת ממשלה מס' 2316'.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון ואמר, "המצופה מהתוכנית ומוביליה הוא לראות צעד אחד קדימה, להוביל את נושא התחבורה החכמה בישראל, ויש לנו את היכולות לכך. זה יתרום מול הקטל הקשה בדרכים, מול עומסי התנועה הכבדים מאוד וההפסד הכספי הכבד הכרוך בהם, זה יתרום לאיכות הסביבה ועוד. אנחנו רוצים ומתכוונים להיות הגורם המפקח לא רק בדיעבד אלא גם בזמן אמת, מדובר בנושא אליו ניתן לרתום את הטכנולוגיה יותר מכל נושא אחר".

ח"כ דב חנין ציין, "הבעיה מרכזית היא התלות שפיתחנו ברכב הפרטי. המשבר הוא חברתי, מערכת התחבורה בישראל דומה למערכת תחבורה מהמאה ה-20. אני מקווה שנתקדם לתחבורה ציבורית חכמה שתוכל לשבור את משבר התחבורה".

ענת לאה בונשטיין, ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, העומדת בראש התוכנית, אמרה, "אנחנו מבינים את המגמות בעולם, את היכולות של ישראל בתחום ואת הצרכים שלנו בישראל. אנחנו לא מדברים רק על חדשנות טכנולוגית, אלא גם חדשנות התנהגותית".

דניאלה גרא מרגליות, סגנית ראש המנהלת, הוסיפה "ההוצאה על תחבורה עומדת על 55 מיליארד בשנה לכלל משקי הבית בישראל, 1,900 ש"ח לחודש למשק בית – ההוצאה השנייה בגודלה למשק הבית".

ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, הסביר "כרגע אנחנו פועלים בעיקר במישור התכנוני של הצוותים והוועדות, התחבורה כפי שהיא היום לא תמשיך אתנו, הרעיון הוא לעבוד על מערכת כוללת וזה מצריך שינוי מהמסד ועד הטפחות, הן בשיתופויות, הן בחיבורים, הן בהנעות אחרות, אבל חשוב לנו ללכת על מודלים נכונים. במקביל אנחנו לא עוצרים את פעילות החברות שכבר רצות - מובילאיי ו וgm. שקיבלו אישורי תנועה למכוניות ניסוי וכבישי מבחן. המשרד מתנגד להטלת אגרות על נסיעת רכבים במרכזי הערים לא נכון שאדם שמגיע מהפריפריה ישלם כסף כדי להגיע לעבודתו".

ח"כ יעל כהן פארן ציינה "יש לנו פה בעיה לאומית אמתית. 15 מיליארד ש"ח בשנה עלויות חיצוניות של הגודש. אנחנו חייבים לראות איך משלבים את ההבנה באוצר שהפקקים עולים לנו המון כסף, יש מיליארדים שיכולים לפתור עשרות מיליארדים ופה מקציבים טיפות בים".