"משאיות מעורבות בתאונות פי 3"

בועדה לבטיחות בדרכים הוצגו נתונים מהם עולה כי משאיות עד 34 טון, מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי 3 יותר מאשר כלי רכב פרטיים.

חיים לב , י"ב בסיון תשע"ז

תאונה במעורבות משאית. ארכיון
תאונה במעורבות משאית. ארכיון
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש

ועדת המשנה לנושא הבטיחות בדרכים בכנסת קיימה היום (שלישי) דיון לבחינת מעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים מתאונות דרכים, וקידום הטכוגרף הדיגיטלי.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) פתח את הישיבה ואמר כי נושא הטכוגרף הדיגיטלי כבר נקבע בהחלטת ממשלה עוד משנת 2005 בה נקבע שיש לקבוע כמחייב את הטכוגרף הדיגיטלי ועד היום לא נעשה דבר.

לדבריו, "לא יכול להיות שהחלטת ממשלה שהייתה יכולה למנוע תאונות דרכים ואולי הרבה אנשים לא היו מקפחים את חייהם בכל אותן שנים אם ההחלטה הייתה מיושמת, לא התקדמה כל כך הרבה שנים בגלל בעיות פרוצדורה, מטרת הדיון היא לקבוע לוחות זמנים כדי שנצא מהוועדה עם זמנים מוגדרים ליישום התקנת הטכוגרף הדיגיטלי באוטובוסים וברכבים כבדים".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) שיזם את הדיון בוועדה הציג נתונים מהם עולה כי משאיות עד 34 טון, מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי 3 יותר מאשר כלי רכב פרטי, ואילו משאיות שמשקלן עולה על 34 טון ואוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 6 יותר מאשר כלי רכב פרטי.

אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה הסביר כי הטכוגרף הדיגיטלי הינו מעין קופסה שחורה, המאפשרת רישום ממוחשב ואמין של נתונים כמו מהירות נסיעה, שעות עבודה ומנוחה. "הסיבה לחובת התקנתו פשוטה באירופה מתייחסים אל המכשיר כאמצעי בטיחות למניעת תאונות, המאפשר אכיפה יעילה של חוקי תנועה ועבודה בקרב נהגי משאיות ואוטובוסים. בנוסף, לאחרונה ניידות הבדיקה לתקינות כלי רכב של משרד התחבורה מתמקדות יותר ברכבים כבדים".

יו"ר הוועדה ביקש ממשרד התחבורה לצאת בקמפיין פרסומי בקרב נהגי הרכב הכבד כדי לייעל את האכיפה.

צביקה דן, המשנה למנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר במהלך הדיון כי האוטובוסים והרכבים הכבדים אחראים לכשליש מההרוגים בתאונות הדרכים. "ברשות הלאומית ערכו תוכנית להפחתת התאונות ברכבים כבדים, התוכנית כוללת שינויים משמעותיים בהכשרת הנהג, השתלמויות חובה, הקמת יחידת אכיפה ייעודית לרכב כבד, התקנת אמצעים טכנולוגיים למניעת תאונות, מיצוב הנהג המקצועי ועוד", הוסיף.

יו"ר הוועדה שיבח את השר לבטחון פנים גלעד ארדן שקיים את הבטחתו בוועדה להקים יחידת אכיפה מקצועית ואפקטיבית שזהו תפקידה והציע כי המשטרה תערוך גם פעילות יזומה ותבדוק נתוני דיווח שעות נהיגה של נהגים בביקורי פתע במשרדי חברות ההובלה. "שעות העבודה זה הדבר הראשון בגורם האנושי שמוביל לתאונות דרכים", אמר.

סיגלית ברקאית מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה הסבירה כי האיחוד האירופי מתנה את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי בישראל בחתימה על אמנה של האו"ם שאמורה להסדיר את הנהיגה בין המדינות באירופה.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון ואמר כי משרדי הממשלה יגישו בקרוב את התקנות לאישור הוועדה כשלאחר מכן הם יועברו לאישור האו"ם. "זהו הליך שלוקח 180 יום נוספים על פי התקנון כך שתוך כשנה יהיה ניתן ליישם את חובת התקנת הטכוגרף בישראל".